Å motta andres åpenhet. En kvalitativ studie av opplevelser og erfaringer knyttet til åpenhet rundt psykisk helse i sosiale medier hos et utvalg unge voksne i Bergen
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/1956/17746Utgivelsesdato
2018-06-06Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Faculty of Psychology [535]
Sammendrag
Åpenhet rundt psykisk helse, og dens mulige konsekvenser, har de siste årene vært et mye debattert tema i media. Denne kvalitative studien undersøker hvordan et utvalg unge voksne opplever eksponering for andres deling om psykisk helse i sosiale medier (SoMe). Åtte elever ved videregående skoler i Bergen ble rekruttert for å besvare et semistrukturert intervju om deres opplevelser av åpenhet i SoMe. Resultatet av vår tematiske analyse viser at deltakerne opplever det å eksponeres for andres åpenhet som både nyttig og ubehagelig, avhengig av hvordan deling skjer. De forklarte at innlegg som fokuserer på negative følelser, og som virker å være delt impulsivt, kan vekke følelser som apati, frustrasjon og håpløshet. Motsatt kan innlegg som formidler god informasjon og håp være oppmuntrende og nyttige å lese. Vi diskuterer informantenes opplevelser i lys av tidligere forskning, med fokus på Banduras teori om modellæring og forskning på emosjonell smitte. Vi konkluderer med å gi noen forslag til hvordan dele om psykisk helse i SoMe på en sunn og nyttig måte.