Verdensbildeperspektiv på fortellinger. Didaktisk anvendelse av et metaspråk som legger til rette for danningsprosesser og utvikling av literacy
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/1956/19945Utgivelsesdato
2019-06-08Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master theses [274]
Sammendrag
I denne oppgaven peker jeg på elevers lave bevissthet om ulike verdensbilder som en utfordring for dannings- og literacymål i norskfaget på videregående skole. Et verdensbildeperspektiv på fortellinger gir imidlertid eleven økt metaspråklig bevissthet og kompetanse, og legger dermed til rette for både danningsprosesser og utvikling av literacy. I oppgaven peker jeg på ulike grunner til at danningsmålet i skolen er under press, deretter drøfter og klargjør jeg hva danningsmålet bør innebære. Særlig bør elevene utvikle sin evne til innlevelse i andres verdensbilde, og evnen til å kritisk vurdere eget og andres ståsted. Oppgaven drøfter arbeidsmåter som legger til rette for dette, og peker spesielt på bruk av metaspråk og fortellinger. Metafortellingen om hva vi holder på med klasserommet, og hvilke andre arbeidsmåter vi velger, har også betydning for danningsprosessene. Utvikling av metaspråk er også sentralt i et literacyperspektiv. Metaspråklig bevissthet styrker elevens bevissthet om teksters påvirkningskraft, og setter dem bedre i stand til å vurdere tekster kritisk og analytisk. Et metaperspektiv på sitt eget ståsted er nødvendig for å forstå andres. Oppgaven peker på at sentrale literacymål samsvarer med sentrale danningsmål. Deretter drøfter og avklarer jeg verdensbildebegrepet. Til slutt viser jeg tre konkrete eksempler på hvordan verdensbildeperspektiv på fortellinger kan implementeres i ulike typer undervisning. In this thesis, I explore how a student´s limited awareness of different worldviews poses a challenge for bildung- the tradition of self-cultivation- and literacy goals in the study of Norwegian literature and language in upper secondary school. A worldview perspective of narratives, however, gives a student increased meta-language awareness and competence, thus facilitating both bildung and the development of literacy competence. I first examine various reasons why the school system´s goal of bildung is under pressure, and then discuss and clarify what the goal of bildung should mean. In particular, students should develop their ability to embrace other worldviews, and the ability to critically assess both their own and differing viewpoints. I discuss different teaching and learning methods that facilitate understanding of other worldviews, and specifically emphasize the use of meta-languages and meta-narratives in this process. The meta-narrative of education´s role in the classroom, and the teaching and learning methods we choose, also impacts the facilitation of bildung. The development of meta-language is also central for literacy development. Meta-language competence strengthens a student's awareness of the influence of texts and puts one in a better position to critically and analytically evaluate texts. Furthermore, a meta-perspective of one´s own point of view is necessary to understand differing points of view. In short, central literacy goals correspond with central goals of bildung. I then discuss and clarify the concept of worldview. In conclusion, I demonstrate how a worldview perspective of narratives can be implemented in three concrete examples of different teaching methods.