• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Faculty of Law
  • Faculty of Law
  • View Item
  •   Home
  • Faculty of Law
  • Faculty of Law
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Markedsføringslovens vern av barn og unge mot usunt kroppspress. Stenger EU-retten for Norges adgang til å vedta strengere regler?

Wang, Silje
Master thesis
Thumbnail
View/Open
master thesis (2.628Mb)
URI
https://hdl.handle.net/1956/20094
Date
2019-06-18
Metadata
Show full item record
Collections
  • Faculty of Law [1670]
Abstract
Avhandlingen redegjør for i hvilken grad markedsføringsloven kapittel 4 verner barn og unge mot usunt kroppspress, da mange barn og unge opplever dette. Stortinget og regjeringen har vist et ønske om å vedta strengere regler som skal motvirke kroppspresset. Norge er imidlertid, i kraft av å være medlem av EØS, forpliktet til å gjennomføre Direktiv 2005/29/EF, om foretaks urimelige handelspraksis overfor forbrukere (handelspraksisdirektivet). Dette direktivet begrenser medlemslandenes adgang til å forby handelspraksis som berører direktivets virkeområde. Avhandlingen redegjør derfor også for om handelspraksisdirektivet stenger for Norges adgang til å vedta strengere regler.
Publisher
The University of Bergen
Copyright
Copyright the Author. All rights reserved

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit