Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorKarlsen, Hanne Askeli
dc.date.accessioned2019-06-18T00:32:57Z
dc.date.available2019-06-18T00:32:57Z
dc.date.issued2019-06-18
dc.date.submitted2019-06-17T22:00:15Z
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/1956/20159
dc.description.abstractI masteroppgaven min har jeg undersøkt samspillet mellom flerkulturelle elever og øvrige elever i fire førsteklasser ved en videregående skole. I studien har jeg søkt svar på problemspørsmålene: «Hvordan fremstår samspillet mellom flerkulturelle elever og øvrige elever i en litterær gruppesamtale?» og «Hvordan leser flerkulturelle elever samtidslitteratur som har kulturmøter og kulturkonflikter som sentrale temaer?». For å svare på problemspørsmålene har jeg samlet empiri gjennom opptak av gruppesamtaler og gjennom intervju med åtte flerkulturelle informanter. Lesingen av tekst knytter seg til utdrag fra de litterære samtidstekstene "Alle utlendinger har lukka gardiner" av Maria Navarro Skaranger og "Tante Ulrikkes vei" av Zeshan Shakar. I analysen av gruppesamtalene har jeg sett på om og eventuelt hvordan de flerkulturelle elevene deler personlige erfaringer eller andre perspektiver med de andre på gruppa gitt at de kjenner seg igjen i tekstutdragene vi har lest. Sentralt i undersøkelsen ligger informantenes identitet som flerkulturelle, og hvordan informantene forholder seg til denne identiteten. I analysen av intervjuene av informantene har blant annet James Paul Gees (2000-2001) fire aspekter på identitet vært sentrale for å kunne si noe om elevenes vekslende identiteter, og da i hovedsak mellom deres naturidentitet som flerkulturelle og institusjonsidentitet som elever. Hovedfunnet i studien er at informantene i liten grad i grupper med øvrige elever deler personlige erfaringer knyttet til deres bakgrunn som flerkulturelle, selv når temaene kulturmøter og kulturkonflikter diskuteres. I intervjuet i etterkant av gruppesamtalen var derimot informantenes flerkulturelle identitet sterkere til stede, og de uttrykker alle en form for gjenkjennelse knyttet til tekstmaterialet.en_US
dc.description.abstractThe purpose of this master’s thesis is to explore how multicultural pupils and other pupils interact whilst reading contemporary pieces of literature in four first-year classes in Norwegian upper secondary education. The study is a qualitative study that aims to provide answers for the following questions: i) “How do multicultural pupils and other pupils interact in a literary group discussion?” and ii) “How do multicultural pupils read contemporary literature that has culture meetings and culture conflicts as central themes?”. To address these questions, I sampled my empirical data through pupils’ discussions in groups and through a separate semi-structured in-dept interview with eight multicultural pupils as informants. The reading excerpts from two contemporary pieces of literature; "Alle utlendinger har lukka gardiner" av Maria Navarro Skaranger and "Tante Ulrikkes vei" av Zeshan Shakar. In the analysis of the group discussion I have investigated if and possibly how the multicultural pupils share personal experiences and perspectives with their fellow pupils, given that they recognise themselves in the excerpts. An emphasis is placed on the informants’ identity as multicultural, and how they relate to this identity. James Paul Gees (2000-2001) four aspects of identity have therefore been relevant in the analysis of the interviews to be able to address the pupils alternating identities, particularly their Nature-identity as multicultural and their Institutional-identity as pupils. The study’s primary findings reveal that the informants seldom share their personal experiences related to their cultural backgrounds in groups with other pupils, even when the discussed topics are cross-cultural encounters and culture conflicts. In the interview following the group discussions however, the informants’ multicultural identities were present, and they all expressed relating to the material in some way or another.en_US
dc.language.isonob
dc.publisherThe University of Bergen
dc.subjectFlerkulturelle klasser Flerkulturelle elever Videregående Samtidslitteratur Samtidig flerkulturell litteratur
dc.titleLesing av samtidslitterære tekstutdrag i flerkulturelle klasser : En kvalitativ studie av samspillet mellom flerkulturelle elever og øvrige elever
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2019-06-17T22:00:15Z
dc.rights.holderCopyright the Author. All rights reserved
dc.description.degreeErfaringsbasert masteroppgave i undervisning med fordypning i norsk
dc.description.localcodeVID-MAUNOR
dc.description.localcodeNORMAU650
dc.subject.nus711123
fs.subjectcodeNORMAU650
fs.unitcode11-21-0


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel