Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorNilsen, Petter Krogh
dc.date.accessioned2019-06-27T00:32:08Z
dc.date.available2019-06-27T00:32:08Z
dc.date.issued2019-06-27
dc.date.submitted2019-06-26T22:00:09Z
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/1956/20473
dc.description.abstractOppgaven tar for seg en modell hvor en nasjonal leverandør selger et gode til to nedstrøms detaljister som konkurrer seg i mellom. Det speiselle med analysen er at den tar utgangspunkt i at de to detaljistene allerede produserer en egen merkevare som blir sett på som et substitutt til den den nasjonale aktørens merkevare. I oppgaven benyttes "take-it or leave-it" kontrakter i forhandlingene, hvor salg av kun egen merkevare er detaljistenes innsidealternativ. Det tas også høyde for en kostnadsasymmetri mellom de to detaljistene i distribusjonen av godet. Det blir så analysert hvilken prisingsstrategi som er optimal for leverandøren når han skal sette grossistpriser ut til detaljistene. Dette blir gjort for ulike former for et tenkt forbud mot prisdiskriminering som begrenser leverandørens handlingsvariabler i kontraktstilbudet. Analysen viser at leverandøren ønsker å dempe konkurransen mellom de to detaljistene. Gitt at det er en kostnadsassymetri vil også leverandøren tilby den mer effektive en lavere pris dersom det ikke eksisterer et forbud, og dette gir en effektivitetsgevinst. Videre viser analysen at dersom konkurransen er høy nok i sluttmarkedet kan et forbud som forbyr to-delt tariff øke det samfunnsøkonomiske overskuddet. I de fleste andre tilfeller vil det samfunnsøkonomiske overskuddet minke. Til matematiske beregninger samt grafer er Scientific Workplace benyttet.en_US
dc.language.isonob
dc.publisherThe University of Bergen
dc.subjectEgne merkevarer
dc.subjectKonkurranseøkonomi
dc.subjectPrisdiskriminering
dc.titleVelferdseffekter av et forbud mot prisdiskriminering i lys av egne merkevarer
dc.title.alternativeWelfare Effects of Forbidding Price Discrimination in Light of Private Labels
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2019-06-26T22:00:09Z
dc.rights.holderCopyright the Author. All rights reserveden_US
dc.description.degreeMasteroppgave
dc.description.localcodeECON391
dc.description.localcodePROF-SØK
dc.description.localcodeMASV-SØK
dc.subject.nus734103
fs.subjectcodeECON391
fs.unitcode15-15-0


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel