Analyse av flervalgstest som eksamensform på bachelorutdanning i biologi ved UiB
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/1956/21210Utgivelsesdato
2016-06-02Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Eksamen i høyere utdanning har tradisjonelt fokusert på kontrollaspektet ved vurdering. I dag er det et økende fokus på læringsaspektet ved vurdering noe som vises i interessen for autentiske og varierte vurderingsformer. Flervalgstester er en vurderingsform som har blitt mer utbredt i Norge og blir brukt i flere emner ved Institutt for biologi ved Universitetet i Bergen. Digitale vurderingsplattformer har bidratt til å gjøre flervalgstester til en tidsbesparende vurderingsform, men gode flervalgstester er krevende å konstruere. Målet med denne masteroppgaven er å gjennomføre en forskningsbasert vurdering av en flervalgseksamen, basert på analyse av oppgaver og hvordan studentene svarer. Utvalget bestod av resultatene fra en flervalgseksamen i biologi bestående av 60 oppgaver. Data fra 88 respondenter ble analysert kvantitativt og kvalitativt med utgangspunkt i klassisk testteori. Resultatene viste at det er en overvekt av oppgaver som tester på lavt kognitivt nivå jamfør Blooms taksonomi. Gjennomsnittlig vanskelighetsgrad for testen ble beregnet til å være lettere enn det som er anbefalt og noen oppgaver diskriminerer dårlig mellom dyktige og mindre dyktige studenter. De fleste oppgavene hadde svaralternativer som svært sjeldent ble valgt. Det anbefales derfor å redusere antall svaralternativer fra fem til fire. Statistiske metoder indikerte at testresultatene er pålitelige. Det skyldes i stor av at testen har et høyt antall oppgaver. Oppgaven belyser flere utfordringer knyttet til flervalgstest som eksamensform og illustrerer hvor viktig det er å analysere oppgaver og testresultater for å utbedre oppgavene før de eventuelt brukes på nytt i en ny eksamen.