• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Faculty of Psychology
  • Faculty of Psychology
  • View Item
  •   Home
  • Faculty of Psychology
  • Faculty of Psychology
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"Et sykt sinn det ikke går an å behandle". Om pedofili beskrevet i lærebøker for helsepersonell

Leikanger, Cathrine Louise; Strøm, Monica
Master thesis
Thumbnail
View/Open
master thesis (662.7Kb)
URI
https://hdl.handle.net/1956/21351
Date
2019-12-13
Metadata
Show full item record
Collections
  • Faculty of Psychology [546]
Abstract
Vi ønsket å undersøke hvordan fagbøker relevante for helseprofesjonene beskrev og forstod pedofili. Videre hvilke tanker om forebygging og behandling av pedofili bøkene ga uttrykk for. Lærebøker ble valgt som empirisk materiale fordi det er gjennom disse de som jobber innenfor helseprofesjonene primært henter sin forståelse. Samtidig ble lærebøker tenkt som uttrykk for den tidstypiske forståelsen av fenomenet. Utvalget bestod av 28 fagbøker hvor ett eller flere relevante kapitler ble gjennomgått. Vi laget en tolkningsnøkkel med fem spørsmål som vi analyserte innholdet i relevante kapitler med (hva er pedofili, hvem er de pedofile, hvordan oppstår pedofili, kan pedofili endres og hvem er ofrene). Resultatene viste at det jevnt over mangler en felles forståelse av pedofili og at det var stor spredning i perspektivene i de ulike fagbøkene. Uavhengig av forklaringsmodell manglet det beskrivelser av mekanismene bak hvorfor individer blir akkurat pedofile. Fagbøkene var todelt i definisjonen av pedofili, mange mente pedofili er en relativt stabil seksuell tiltrekning til barn og like mange mente at det er en parafili. Flertallet mente det oppstår tidlig grunnet manglende foreldreferdigheter eller en annen ukjent etiologi. Videre virker pedofili å være vanskelig å endre selve tiltrekningen, men hormonell og/eller kirurgisk behandling viser noe effekt på å modifisere overgrepsatferd. For at helsepersonell skal kunne utøve best mulig praksis er det viktig at de har tilgang på informasjon som bygger på et solid empirisk grunnlag, noe som i dag i stor grad synes å mangle, slik at ytterlige forskning tilrådes.
Publisher
The University of Bergen
Copyright
Copyright the Author. All rights reserved

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit