"Et sykt sinn det ikke går an å behandle". Om pedofili beskrevet i lærebøker for helsepersonell
Master thesis
View/ Open
Date
2019-12-13Metadata
Show full item recordCollections
- Faculty of Psychology [535]
Abstract
Vi ønsket å undersøke hvordan fagbøker relevante for helseprofesjonene beskrev og forstod pedofili. Videre hvilke tanker om forebygging og behandling av pedofili bøkene ga uttrykk for. Lærebøker ble valgt som empirisk materiale fordi det er gjennom disse de som jobber innenfor helseprofesjonene primært henter sin forståelse. Samtidig ble lærebøker tenkt som uttrykk for den tidstypiske forståelsen av fenomenet. Utvalget bestod av 28 fagbøker hvor ett eller flere relevante kapitler ble gjennomgått. Vi laget en tolkningsnøkkel med fem spørsmål som vi analyserte innholdet i relevante kapitler med (hva er pedofili, hvem er de pedofile, hvordan oppstår pedofili, kan pedofili endres og hvem er ofrene). Resultatene viste at det jevnt over mangler en felles forståelse av pedofili og at det var stor spredning i perspektivene i de ulike fagbøkene. Uavhengig av forklaringsmodell manglet det beskrivelser av mekanismene bak hvorfor individer blir akkurat pedofile. Fagbøkene var todelt i definisjonen av pedofili, mange mente pedofili er en relativt stabil seksuell tiltrekning til barn og like mange mente at det er en parafili. Flertallet mente det oppstår tidlig grunnet manglende foreldreferdigheter eller en annen ukjent etiologi. Videre virker pedofili å være vanskelig å endre selve tiltrekningen, men hormonell og/eller kirurgisk behandling viser noe effekt på å modifisere overgrepsatferd. For at helsepersonell skal kunne utøve best mulig praksis er det viktig at de har tilgang på informasjon som bygger på et solid empirisk grunnlag, noe som i dag i stor grad synes å mangle, slik at ytterlige forskning tilrådes.