Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorKongsgården, Håvard
dc.date.accessioned2020-06-19T04:44:13Z
dc.date.available2020-06-19T04:44:13Z
dc.date.issued2020-06-19
dc.date.submitted2020-06-18T22:00:13Z
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/1956/22724
dc.description.abstractMasteroppgava handler om responsgrupper som del av et prosessorientert skriveforløp. I oppgava skriver jeg om hvordan elevene kan bruke responsgrupper som læringsstrategi underveis i skrivinga. Oppgava bygger på et sosiokulturelt syn på læring, som legger til grunn at individer søker mening i verden rundt seg, og at denne forhandles fram i diskusjon med andre. Selve grunnstammen i responsarbeid ligger i et sosiokulturelt læringssyn. Avhandlinga posisjonerer seg inn mot fagfornyelsen (LK20) og føringene derfra om bevisstgjøring av elevers læringsstrategier, samhandlingskompetanse og skriveutvikling. Konteksten er at de nye læreplanene igjen vektlegger betydningen av elevers kompetanse i å vurdere egne og andres tekster underveis i et skriveforløp. Dette er samtidig med at elevene skal «lære å lære», og at denne læringen best skjer i fellesskap med andre. Hensikten med studien er å se på om responsgrupper, som en del av prosessorientert skrivepedagogikk, kan være et svar på fagfornyelsens mål om disse ferdighetene. Formålet med avhandlinga er å rette søkelyset mot det eksisterende kunnskapsgrunnlaget på området, samtidig med at den kan bidra med noe nytt. I problemstillinga mi stiller jeg spørsmålet om responsgrupper kan bidra til å øke elevenes skrivekompetanse ved å øke deres bevissthet om læringsstrategier og samhandlingskompetanse. Gjennom forskningsspørsmålene vil jeg se på hvordan elevene forstår og anvender respons, hvordan de utvikler evne til metakognisjon, hvordan de opplever samarbeidet i gruppene og i hvilken grad responsgrupper fremmer skrivemotivasjon. Undersøkelsen viser at elevene utvikler bevissthet om responsgrupper som læringsstrategi. Den viser også at elevene stort sett opplever samarbeidet i gruppene som nyttig, og at de gjør endringer i tekstene sine etter å ha fått respons. De fleste elevene synes arbeidsmåten er motiverende. Samtidig viser studien at det er vanskelig å måle skriveutvikling på bakgrunn av arbeid i responsgrupper. Til det er det for mange variabler som kan spille inn på elevenes sluttprodukt.en_US
dc.description.abstractThis master's thesis is about peer assessment as part of process writing. In the assignment, I write about how students can use group performing assessment as a learning strategy during writing. The thesis is based on a socio-cultural view of learning, which assumes that individuals seek meaning in the world around them and that this is negotiated in discussion with others. The very root of group performing assessment lies in a socio-cultural view of learning. The dissertation is in line with “Fagfornyelsen” (LK20) and its guidelines on raising awareness of student learning strategies, interaction skills and writing development. The context is that the new curricula again emphasize the importance of pupils 'competence in assessing their own and others' texts during a writing process. At the same time students should "learn to learn" and that learning is best done jointly with others. The purpose of the study is to look at whether group performing assessment, as part of the process model, can be an answer to the subject renewal's goal of these skills. The purpose of the dissertation is to focus on the existing knowledge base in the area, while at the same time contributing something new. In my problem statement, I ask the question whether peer assessment can help increase students' writing skills by raising their awareness of learning strategies and interaction skills. Through the research questions, I will look at how students understand and apply feedback, how they develop metacognition ability, how they experience collaboration in groups, and the extent to which peer assessment promote writing motivation. The study shows that students develop awareness of group performing assessment as a learning strategy. It also shows that students generally find collaboration in the groups useful, and that they make changes to their texts after receiving feedback. Most students find the process model to be motivating. At the same time, the study shows that it is difficult to measure writing development based on the work in these groups. For that, there are too many variables that can play into the students' final product.en_US
dc.language.isonob
dc.publisherThe University of Bergen
dc.rightsCopyright the Author. All rights reserved
dc.subjectunderveisvurdering
dc.subjectprosessorientert skriving
dc.subjectrespons
dc.subjectvurdering for læring
dc.subjectresponsgrupper
dc.subjecttilbakemeldinger
dc.titleResponsgruppas plass i fagfornyelsen
dc.title.alternativeThe peer assessment group and its place in "fagfornyelsen"
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2020-06-18T22:00:13Z
dc.rights.holderCopyright the Author. All rights reserved
dc.description.degreeErfaringsbasert masteroppgave i undervisning med fordypning i norsk
dc.description.localcodeVID-MAUNOR
dc.description.localcodeNORMAU650
dc.subject.nus711123
fs.subjectcodeNORMAU650
fs.unitcode11-21-0


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel