Sammenhengen mellom positiv ungdomsutvikling og livstilfredshet blant norske elever i 1. klasse på videregående skole. - En SEM-analyse av data fra studien "Helsevaner blant skoleelever". En WHO undersøkelse i flere land (HEVAS).
Master thesis
View/ Open
Date
2020-06-25Metadata
Show full item recordCollections
- Master theses [165]
Abstract
Bakgrunn: Livstilfredshet og trivsel blant barn og unge er et satsingsområde i norsk folkehelsearbeid. Norsk ungdom rapporterer generelt høye nivåer av livstilfredshet, men det er behov for økt kunnskap om faktorene forbundet med livstilfredshet. Det teoretiske rammeverket Positiv ungdomsutvikling (PYD) vektlegger at de fem aspektene kompetanse, karakter, tilhørighet, selvtillit og omtanke fremmer positiv utvikling og trivsel hos unge, og denne sammenhengen har fått begrenset oppmerksomhet i norsk forskning. Hensikt: Å undersøke om de fem C-ene som utgjør PYD kan predikere livstilfredshet elever i 1. klasse på videregående skole, og om det er kjønnsforskjeller i konstruktene som utgjør PYD, og i sammenhengen mellom PYD og livstilfredshet. Metode: Studien benyttet seg av data fra «Helsevaner blant skoleelever», en landsdekkende tverrsnittsundersøkelse gjennomført i 2018. Utvalget bestod av totalt 2204 elever i 1. klasse på videregående skole, med en jevn kjønnsfordeling. SEM-analyse ble benyttet for å undersøke sammenhengene mellom PYD og livstilfredshet. Resultater: Funnene viste at PYD har sammenheng med livstilfredshet, og at konstruktene i PYD forklarte 46% av variasjonen i livstilfredshet for gutter og 57% av variasjonen for jenter. Det ble funnet signifikante kjønnsforskjeller i sammenhengene. Konklusjon: Funnene gir støtte til at de fem konstruktene som utgjør PYD henger sammen med positive utfall som livstilfredshet. Disse funnene kan bidra inn i kunnskapsgrunnlaget for hva som kan bidra til trivsel blant unge, og er således et viktig kunnskapsbidrag til feltet på ungdomsforskning. Background: Life satisfaction and well-being among youth is key initiative of the Norwegian Public Health Policy. Norwegian youth report high levels of life satisfaction, while at the same time the Norwegian Public Health Institute claims we need more knowledge about factors associated with life satisfaction. The theoretical framework Positive Youth Development (PYD) builds on an idea that the 5 C’s; competence, character, connection, confidence and caring promotes positive development and thriving among children and youth. This association have not been much investigated in Norwegian studies. Aim: To investigate whether the five C’s of PYD can predict life satisfaction in 16-year old Norwegian Youth, and if these associations is different across gender. Methods: The study used data from “Health Behaviour in School-aged Children”, a national cross-sectional survey from 2018. The sample size was 2204 students in 1st grade in high school, with equal gender distribution. SEM-analysis was conducted to investigate the associations between PYD and life satisfaction. Results: PYD was found to be associated with life satisfaction, whereas the the five C’s of PYD were found to explain 46% of the variance in life satisfaction for boys, and 57% for girls. These gender differences were found to be significant. Conclusion: The present study supports the hypothesis that the five C’s of PYD is associated with positive outcomes, like life satisfaction. The present study can contribute to the knowledge for what that contributes to life satisfaction among Norwegian youth.