Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorPersson, Maria
dc.contributor.authorArntsen, Julie
dc.date.accessioned2020-07-03T04:31:30Z
dc.date.available2020-07-03T04:31:30Z
dc.date.issued2020-07-03
dc.date.submitted2020-07-02T22:00:07Z
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/1956/23276
dc.description.abstractBarn som utsettes for vold i barndommen kan utvikle forstyrrelser i grunnleggende funksjoner. I 2016 rapporteres det at 25% opplever fysisk vold og 36% opplever psykisk og emosjonell vold. Dette krenker barns verdighet og rettighet, og er et fokusområde som bør synliggjøres. Traumebevisst omsorg kan forklares som en forståelsesramme hvor uønsket og uhensiktsmessig atferd kan anses som et smerteuttrykk. Gjennom fokus på opplevd trygghet, relasjon, affektregulering og mestring, er målet at barn skal tilegne seg mestringsstrategier for å håndtere uheldige barndomsopplevelser. Studiens hovedmål undersøker hva vet vi om traumebevisst omsorg som et tiltak, nærmere bestemt hva empirisk forskning sier om tjenesteerfaring, brukererfaring og virkning av tiltaket. Funnene drøftes i lys av teori om miljøterapi, traumeforståelse, tilknytning, den følsomme hjernen, og implementeringsforskning. Studien er bygget opp som en scoping review og dekker forskning fra 2000-2019. Systematiske søk ble foretatt i databasene Web of Science, PsycINFO og Oria. 13 artikler danner grunnlag for datamaterialet. Hovedfunnene viser en tredeling av litteraturen med fokus på henholdsvis implementering av traumebevisst omsorg i barneverntjenester, utfall hos barn og unge i tillegg til utvikling og bruk av kartleggingsverktøy. Oppsummert argumenterer bidragsytere innen fagfeltet for et behov for implementering av tiltaket traumebevisst omsorg da dette kan hjelpe miljøterapeuter og omsorgspersoner i arbeidet med å styrke barnets helse. Samlet er statusen at det foreligger begrenset forskning om traumebevisst omsorg, men funnene viser at implementering er et viktig første skritt i prosessen mot å utvikle et evidensbasert tiltak som kan forbedre utfallet hos barn og unge og at tilpassede kartleggingsverktøy kan forbedre samt effektivisere implementering og utfallet hos barna.en_US
dc.description.abstractChildren who have been victims of childhood violence may experience disturbance in fundamental functions. In 2016, 25% of children were physically abused and 36% experienced psychological and emotional abuse. These kinds of abuses violate children’s dignity and justice and should be publicly known and prioritized. Trauma informed care can be explained as a practice where unwanted behavior can be acknowledged as an expression of pain. The goal of trauma informed care is that children can learn strategies to handle traumas from their childhood through focus on safety, relations, overcoming challenges and affectivity regulation. The purpose of this study is to examine what we know about trauma informed care as a measure, and more specifically what empiric research concludes regarding user experience, service experience and outcome. The findings are discussed in comparison with environment therapy theory, understanding of trauma, affiliation therapy, the emotional brain and implementation research. The study is built as a scoping review in terms of a literature study and covers research from 2000 until 2019. We used systematically searched data from Web of Science, PsycINFO and Oria. 13 articles were used as base for collecting data material. The main findings show that there was an obvious tripartite of literature that focused on implementation, outcome, and the use of assessment tools. Contributors within the topic argues that there is a need to implement trauma informed care because it may help both social workers and caregivers in the work of strengthening children’s health. To summarize we found that there are limited research on trauma informed care, but the findings within the articles shows that implementation is an important first step in the process of developing evidence-based treatment that may better the outcome amongst children. Customized assessment tools may also increase the efficiency of implementing the correct measures and ultimately increase the outcome amongst children.en_US
dc.language.isonob
dc.publisherThe University of Bergen
dc.rightsCopyright the Author. All rights reserved
dc.subjectchildren and youth
dc.subjectbarn og unge
dc.subjectviolence
dc.subjectvold
dc.subjectTraumebevisst omsorg
dc.subjecttrauma informed care
dc.titleHva vet vi om traumebevisst omsorg som tiltak - en litteraturstudie
dc.title.alternativeWhat do we know of trauma informed care as a measure
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2020-07-02T22:00:07Z
dc.rights.holderCopyright the Author. All rights reserved
dc.description.degreeMasteroppgave i barnevern
dc.description.localcodeMABARN351
dc.description.localcodeMAPS-BARN
dc.subject.nus762106
fs.subjectcodeMABARN351
fs.unitcode17-33-0


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel