• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Faculty of Psychology
  • Faculty of Psychology
  • View Item
  •   Home
  • Faculty of Psychology
  • Faculty of Psychology
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Sammenhengen mellom tilfredsstillelse av behovet for autonomi, tilhørighet og kompetanse og opplevelse av initativ i fysisk aktivitet

Bergstøl, Anders; Schistad, Håvard
Master thesis
Thumbnail
View/Open
42369500.pdf (1.078Mb)
URI
https://hdl.handle.net/1956/2856
Date
2007-11-26
Metadata
Show full item record
Collections
  • Faculty of Psychology [462]
Abstract
This study examined the relationship between the experiences of initiative in physical activity, satisfaction of the basic needs of autonomy, competence and relatedness derived from self- determination theory, adult supervision and level of physical activity in leisure physical activity.Method: The study is based on the Norwegian data from the Health Behaviour in School-aged Children. A WHO Cross National Survey (HBSC) among 10th graders. N=1534 (response rate 58 %).Instruments: Initiative scale extracted from The Youth Experiences Survey, Basic Need Satisfaction Scale, single item measures of level of activity and adult supervision.Results: The results indicate a relationship between initiative experiences and satisfaction of basic human needs. In a stepwise regression analysis level of physical activity predicted initiative experiences, followed by competence and adult supervision. Autonomy and relatedness were weak, but significant predictors.Discussion: The results indicate that satisfaction of basic human needs is related to the experiences of initiative in physical activity. Linking the well-developed self-determination theory with the initiative concept can generate research hypotheses and have practical implications.
 
Denne studien undersøkte sammenhengen mellom opplevelse av initiativ i fysisk aktivitet, tilfredsstillelse av de grunnleggende behovene beskrevet i selvbestemmelsesteorien; autonomi, kompetanse og tilhørighet, voksenledelse og nivå av fysisk aktivitet i fritiden. Metode: Studien er basert på data fra den norske HEVAS-studien (Helsevaner blant skoleelever. En WHO undersøkelse i 41 land. 2005/2006) N=1534 10. klassinger, (svarprosent 58%) Instrumenter: Initiativskalaen hentet fra The Youth Experiences Survey, Basic Need Satisfaction Scale, enkeltspørsmål på nivå av fysisk aktivitet og voksenledelse. Resultater: Resultatene antyder en sammenheng mellom initiativopplevelse og tilfredsstillelse av de grunnleggende behovene. I en stegvis regresjons analyse var nivå av fysisk aktivitet den beste prediktoren for initiativopplevelse, fulgt av kompetanse og voksenledelse. Autonomi og tilhørighet var svake, men signifikante prediktorer. Diskusjon: Resultatene antyder at tilfredsstillelse av de grunnleggende behovene er relatert til opplevelsen av initiativ i fysisk aktivitet. Å sette sammen den velunderbygde selvbestemmelsesteorien med initiativbegrepet kan generere mange forsknigshypoteser og ha praktisk betydning.
 
Publisher
The University of Bergen
Copyright
Copyright the author. All rights reserved
The author

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit