• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Faculty of Psychology
  • Faculty of Psychology
  • View Item
  •   Home
  • Faculty of Psychology
  • Faculty of Psychology
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Vurdering av behandlingsintegritet ved kognitiv atferdsterapeutisk behandling av barn med angstlidelser -utprøving av en skåringsmetode

Sørensen, Anniken; Poulsen, Pia Rusvik
Master thesis
Thumbnail
View/Open
44752883.pdf (307.5Kb)
URI
https://hdl.handle.net/1956/2884
Date
2008-04-15
Metadata
Show full item record
Collections
  • Faculty of Psychology [492]
Abstract
A scoring method (FEKS) developed to assess treatment integrity with regard to a cognitive behavioural therapy program (FRIENDS) for anxious children (8-16 years of age) was examined. The present study examined whether therapists employing FRIENDS, yielded acceptable levels of treatment integrity (to the degree treatment is implemented as intended), and whether treatment integrity was associated with childrens age and/or treatment modality. Twentyone videorecorded sessions were rated from a pilot study including six public child- and adolescent psychiatric clinics in Helse Vest, involving 12 therapists and 49 children. The results indicated that FEKS is satisfactory with regard to structure and internal consistency. Therapy sessions with younger children yielded significantly higher treatmentintegrity scores, whereas no association was found between treatment modality and treatmentintegrity. Suggested revisions regarding FEKS are discussed.
 
Foreliggende studie prøvde ut et skåringsskjema (FEKS) for vurdering av behandlingsintegritet i forhold til et kognitiv atferdsterapeutisk program (FRIENDS) for barn med angstlidelser. Behandlingsintegritet refererer til hvorvidt behandlingen gjennomføres som planlagt. Studien vurderte hvorvidt terapeuter opplært i behandlingsprogrammet oppnådde akseptabel behandlingsintegritet og om behandlingsformat og/eller barnas alder påvirket denne. Det benyttede videomaterialet ble trukket ut fra en pilotstudie av 12 terapeuter og 49 barn (8-16 år) fra ordinære barne- og ungdomspsykiatriske klinikker innen Helse Vest. Skåringssystemet FEKS vurderes å ha tilfredsstillende oppbygging. Terapeutene oppnår høy behandlingsintegritet, med signifikant høyere nivå ved behandling av barn sammenlignet med ungdom. Behandlingsformat synes ikke å påvirke nivå av behandlingsintegritet. Avslutningsvis presenteres konkrete forslag til forbedringer av skåringsskjemaet og skåringsprosedyren.
 
Publisher
The University of Bergen
Copyright
Copyright the author. All rights reserved
The author

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit