Barn utsatt for komplekse traumer: diagnosebegrep og behandling
Master thesis

View/ Open
Date
2009-11-23Metadata
Show full item recordCollections
- Faculty of Psychology [547]
Abstract
The purpose of this thesis was to consider whether complex trauma disorders should be included as a diagnostic entity, and to evaluate if trauma-focused cognitive behavioral therapy (TF-CBT) is a suitable treatment model for children with complex trauma reactions. First, we reviewed arguments supporting the existence of a complex trauma diagnosis, and considered research that supports postulated core problems in these children. Second, we presented research on the TF-CBT model for children exposed to complex trauma. Based on what we found in the literature, we suggested that there is reason to argue that a complex trauma diagnosis should be established. We also argued that TF-CBT, to some extent, can be useful in the treatment of children with complex trauma reactions. However, more research is needed to reveal if the model addresses the complexity found in the symptoms of these children. Suggestions for further research are discussed. Hensikten med denne oppgaven var å vurdere om komplekse traumelidelser bør inkluderes som en egen diagnostisk kategori, og å se på om traumefokusert kognitiv atferdsterapi (TF-CBT) kan brukes i behandlingen av barn med komplekse traumereaksjoner. Først har vi sett på argumenter som støtter en slik diagnose, og forskning som støtter opp under eksistensen av postulerte kjerneproblemer i forbindelse med denne tilstanden. Deretter har vi presentert forskning på TF-CBT modellen i forhold til barn utsatt for komplekse traumer. Basert på eksisterende litteratur fant vi at det er grunnlag for å argumentere for innføringen av en ny diagnostisk kategori. I tillegg fant vi at TF-CBT, i noe grad, kan være nyttig i behandlingen av barn utsatt for komplekse traumer. Mer forskning kreves imidlertid for å avdekke om modellen retter seg mot kompleksiteten i symptombildet til disse barna. Forslag til videre forskning diskuteres.
Publisher
The University of BergenCopyright
Copyright the author. All rights reservedThe author