• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Faculty of Psychology
  • Faculty of Psychology
  • View Item
  •   Home
  • Faculty of Psychology
  • Faculty of Psychology
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Utvikling og testing av skala på etisk ledelse

Skjærseth, Åshild Tandberg; Heggen, Maria Kivijärvi
Master thesis
Thumbnail
View/Open
69431562.pdf (2.600Mb)
URI
https://hdl.handle.net/1956/4009
Date
2010-05-14
Metadata
Show full item record
Collections
  • Faculty of Psychology [482]
Abstract
I denne masteroppgaven vil utvikling og testing av en ny etisk ledelsesskala (EL) samt rasjonale for dette presenteres. Den empiriske forskning på etisk ledelse er mangelfull. Dette kan skyldes et vitenskapelig ideal om en "verdifri og objektiv" forskning, men også mangel på instrumenter innenfor feltet som måler ansattes opplevelse av etisk ledelse. Herav ble en eksplorerende studie gjennomført med hensikt å utvikle en ny skala på etisk ledelse. Et utvalg på 586 respondenter og en referansegruppe (N=7) deltok i studien. Eksplorerende faktoranalyse, reliabilitetsanalyser og inter-item korrelasjoner indikerte en to-faktorstruktur av EL. Disse to faktorene bestod henholdsvis av lederes rettskaffenhet og omsorg for ansatte. EL demonstrerer høy indre konsistens (Cronbachs Alpha = .94). Begrepsvaliditet, konstrukt-validitet og diskriminant validitet fremstår som tilfredsstillende ettersom EL og konstruktiv og destruktiv lederatferd i tillegg til EL og variabler for arbeidsforhold, korrelerte i henhold til forventninger. Det konkluderes med at etiske perspektiver burde inkluderes i ledelses-forskning. Implikasjoner for videre forskning og praktisk bruk av EL behandles.
 
In this master’s thesis the development and testing of a new ethical leadership scale (EL) together with the adherent rationale is presented. The empirical research of ethical leadership is scarce. This may be due to a scientific ideal of being an “objective researcher free of values”, but also because of the lack of instruments in the field measuring employees’ perceptions of ethical leadership. Hence, regarding the latter, an explorative study was conducted in order to start developing a new scale of ethical leadership. A sample of 586 respondents and a reference group (N=7) participated in this study. Exploratory factor analysis, reliability analysis and inter-item total correlations indicated a two-factor structure of EL. These two factors comprised leader justice and care for employees, respectively. EL demonstrates high internal consistency (Cronbach’s alpha = .94). Face-validity, construct and discriminate validity seem satisfactory as the relationship between EL and constructive and destructive leadership behavior, as well as between EL and variables of work conditions, correlated in accordance with hypothesized directions. It is concluded that ethical perspectives should be included in leadership research. Implications for further research and practical use of the EL are outlined.
 
Publisher
The University of Bergen
Copyright
Copyright the author. All rights reserved
The author

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit