• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Faculty of Psychology
  • Faculty of Psychology
  • View Item
  •   Home
  • Faculty of Psychology
  • Faculty of Psychology
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Å fargelegge en gråtonet verden med undring. En teoretisk undersøkelse av ungdoms meningsdannelse i dagens samfunn med vekt på forholdet mellom mening og psykisk helse.

Gjesdal, Silje; Andersen, Tiril Hauan
Master thesis
Thumbnail
View/Open
77960512.pdf (384.0Kb)
URI
https://hdl.handle.net/1956/4700
Date
2010-11-21
Metadata
Show full item record
Collections
  • Faculty of Psychology [490]
Abstract
This thesis seeks to examine and discuss youths' formation of meaning in modern society, and the relationship between meaning formation and mental health. Humanisticexistential theorists such as Kirk Schneider, Rollo May and Erich Fromm are discussed in relation to a developmental psychological understanding, to try to shed light on the formation of meaning among young people in modern society. Through these theorists we argue for the importance of a capacity for humility, reverence and wonder, myths to sort through and make sense of a highly stimulating reality, and to be present through who one is rather than what possesions one has. Contemporary phenomena such as individualism, freedom of choice, consumer culture and the Internet as a social arena are discussed in respect to youths need for meaning, and in light of the existential factors mentioned above. Towards the end of the thesis experience consumption, alienated activity and lack of existential freedom are discussed as expressions of the relationship between meaning formation and youths mental health.
 
Denne hovedoppgaven søker å undersøke og drøfte ungdoms meningsdannelse i dagens samfunn, og relasjonen mellom meningsdannelse og psykisk helse. Humanistisk-eksistensielle teoretikere som Kirk Schneider, Rollo May og Erich Fromm blir drøftet opp mot et utviklingspsykologisk perspektiv for å forsøke å belyse meningsdannelse hos unge i samtiden. Gjennom disse teoretikerne argumenteres det for viktigheten av et ydmykt undrende standpunkt, myter til å sortere og gi mening til en svært stimulerende virkelighet, og å være tilstede gjennom hvem en er fremfor hvilke eiendeler en har. Samtidsfenomener som individualisme, større valgfrihet, forbrukerkultur og Internett som sosial arena blir undersøkt i relasjon til ungdoms behov for mening, og i lys av ovenforstående eksistensielle faktorer. Mot slutten av oppgaven blir opplevelseskonsumering, fremmedgjort aktivitet og manglende eksistensiell frihet belyst som utrykk for relasjonen mellom meningsdannelse og psykisk helse hos unge i dag.
 
Publisher
The University of Bergen
Copyright
Copyright the author. All rights reserved
The author

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit