Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorMøller, Lys Helene Haugstad
dc.date.accessioned2013-02-13T09:25:54Z
dc.date.available2013-02-13T09:25:54Z
dc.date.issued2012-04-15eng
dc.date.submitted2012-04-15eng
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/1956/6322
dc.description.abstractThe therapeutic alliance has been established as a consistent predictor of outcome in individual therapy with adults. In family therapy, research on the alliance is a relatively new field. The purpose of this literature review was to examine the association between the therapeutic alliance and outcome in family therapy. The study examines both the alliance between children/adolescents and therapist and the alliance between parents and therapist, and these alliances’ relations with outcome. 26 articles were included, and a large number of these have found associations between both types of alliances and outcomes. There is a tendency for the alliance between parent and therapist to be more related with drop-out or retention than the alliance between youth and therapist. There is also a tendency for the alliance between youth and therapist to be more related with youths’ psychological improvement. Split alliances seem to be related with drop-out. The studies are varied, and they have some methodological limitations. For these reasons, more studies on the associations between the alliance and outcome in family therapy are needed.en_US
dc.description.abstractTerapeutisk allianse er etablert som en konsistent prediktor for utfall i individualterapi med voksne. I familieterapi er allianse et relativt nytt forskningsfelt. Formålet med denne litteraturstudien var å undersøke sammenhengen mellom terapeutisk allianse og utfall i familieterapi. Studien fokuserer på alliansen mellom barn/ungdom og terapeut, samt alliansen mellom foreldre og terapeut, og ser på sammenhengen mellom disse ulike alliansene og utfall. 26 artikler ble inkludert, og mange av disse har funnet sammenhenger mellom begge typene allianser og utfall. Samtidig ser vi en tendens til at alliansen mellom foreldre og terapeut har større betydning for om familien fullfører terapien eller dropper ut, og at alliansen mellom ungdommer og terapeut henger mer sammen med psykologisk bedring hos ungdommene. I tillegg ser det ut til å være en sammenheng mellom splittede allianser og drop-out. På grunn av variasjon i studiene i tillegg til en del metodiske begrensninger, bør det forskes mer på sammenhengene mellom allianser og utfall i familieterapi.en_US
dc.format.extent442891 byteseng
dc.format.mimetypeapplication/pdfeng
dc.language.isonobeng
dc.publisherThe University of Bergeneng
dc.titleTerapeutisk allianse i familieterapieng
dc.typeMaster thesis
dc.rights.holderCopyright the author. All rights reserved
dc.description.localcodePSYK300
dc.description.localcodePRPSYK
dc.subject.nus736102eng
fs.subjectcodePSYK300


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel