Militær profesjonsidentitet ved norske befalsskoler
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/1956/6444Utgivelsesdato
2012-04-14Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Faculty of Psychology [535]
Sammendrag
In the Norwegian Military Doctrine the need for a joint professional identity is emphasized. This longitudinal study examines military professional identity among a sample of 234 students at Norwegian Officer Candidate Schools. The students at the Candidate Schools belong to one of three different branches, fulfilling different functions, an operative branch, a technical branch or a logistic branch. The aim of this study is to investigate whether differences in professional military identity exist between students affiliated with different branches. A survey measuring military professional identity was administered on two occasions, during admission to the schools and one year later. Military professional identity is conceptualized, operationalized and measured along three identity dimensions: Professionalism, Individualism and Idealism. Professionalism is an attempted operationalization of the joint professional identity described in the Doctrine. The analysis revealed a significant increase in Individualism within all three branches. On the contrary, only students belonging to the operative branch showed a significant increase in Professionalism. The social identity approach was applied to gain an understanding of the processes involved when an individual is socialized into Officer Candidate Schools. I Forsvarets fellesoperative doktrine fremheves behovet for en felles profesjonsidentitet. Denne longitudinelle studien undersøker militær profesjonsidentitet blant 234 elever ved norske befalsskoler. Elevene ved befalsskolene fyller ulike roller og funksjoner og tilhører én av tre ulike linjer, en operativ linje, en teknisk linje eller en logistikklinje. Målet med denne studien er å undersøke hvorvidt det eksisterer ulikheter i militær profesjonsidentitet mellom elever som tilhører de ulike linjene. Et spørreskjema for militær profesjonsidentitet ble administrert ved to anledninger, under opptak til befalsskolene og ved endt utdanning ett år senere. Militær profesjonsidentitet konseptualiseres, operasjonaliseres og måles gjennom tre identitetsdimensjoner: Profesjonalisme, Individualisme og Idealisme. Profesjonalisme representerer en operasjonalisering av den felles profesjonsidentiteten som er beskrevet i Doktrinen. Analysen viste en signifikant økning i Individualisme innen alle linjene. I motsetning til dette var det bare den operative linjen som viste en signifikant økning i Profesjonalisme. Sosial identitetstilnærming anvendes for å søke å forklare sosialiseringsprosessen ved befalsskolene.