Skriftlige engelskferdigheter hos dyslektiske elever. Sammenlignende studie av elever i Norge og i Ungarn
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/1956/6763Utgivelsesdato
2009-05-25Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
This study is addressing differences in literacy skills in English, with a specific focus on Norwegian and Hungarian dyslexics. Study is conducted from the perspective of characteristic features in dyslexics and typical language development. The research field is discussed considering cross-linguistic and cross-cultural aspects. How dyslexics are acquiring and learning the foreign languages is not studied systematically. This study focuses on both implicit acquiring and explicit learning of a foreign language by dyslectics. Data collection in this study was based on two earlier studies from Norway and Hungary. These two countries represent different teaching traditions and different linguistic typologies. None the less these languages have the same target language, English. The assessment of literacy in English was measured by the English 2 Dyslexia -test. Test tasks consists spelling, reading and translation. Study shows that it was possible to compare test results to some degree, and that the results indicated tendencies on the basis of the country groups. The traditional teaching style in Hungary and orthographic elements in Hungarian are assumingly for the benefit of literacy learning, also in English. This study indicates strongly that further research of cross-linguistic comparing studies of dyslexics learning English can be done by the English 2 Dyslexia- test. For further research it would be interesting to study if explicit teaching styles with the bottomup approaches promote literacy, and if implicit acquisition with top down approaches has more effects on verbal skills in dyslexics. Denne studien setter fokus på skriftlige engelskferdigheter hos dyslektiske elever i Norge og i Ungarn. På bakgrunn av teorier om både karakteristiske trekk hos dyslektikere og typisk språkutvikling blir forskningsfeltet diskutert med hensyn til tverrlingvistiske og tverrkulturelle aspekter. Dysleksi er forsket lite systematisk i forhold til tilegnelse og læring av fremmedspråk. Denne studien setter fokus på både implisitt tilegnelse og eksplisitt læring av fremmedspråk hos dyslektiske elever. Datagrunnlaget for studien er hentet fra to tidligere studier, en norsk og en ungarsk. Disse representerer to ulike undervisningstradisjoner og er representanter fra to ulike språkfamilier med samme målspråk, engelsk. Testingen av skriftlige ferdigheter i engelsk omfattet rettskriving, lesing og oversetting ved hjelp av en engelsktest designet for dyslektikere, The English 2 Dyslexia -test. Studien viser at det er mulig å sammenligne testresultater til en viss grad, og at resultatene viser tendenser på landsbasis. Den tradisjonelle undervisningsstilen i Ungarn og transparent ortografi i ungarsk gir trolig visse fordeler for dyslektikere i rettskriving også på engelsk. Studien indikerer at engelsktesten gir grunnlag for videreforskning med tverrlingvistiske sammenlignende studier angående dyslektiske elevers tilegnelse av engelsk som fremmedspråk. Samtidig vil det være interessant å forske videre på om undervisningsmetoder som baserer seg på eksplisitt læring med ”bottom- up” tilnærminger fremmer skriftlige ferdigheter og om implisitt tilegnelse med ”top down”- metode fremmer muntlige ferdigheter.