Musikken - en slags Skybert, om musikkterapi som forebyggende ungdomsarbeid
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/1956/7131Utgivelsesdato
2012-09-03Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne studien er basert på arbeidet mitt ved en alternativ ungdomsskole der ungdommene har sosiale og emosjonelle vansker. Noen av dem har deltatt på et musikktilbud ledet av en musikkterapeut. Målet med studien er å undersøke hvordan musikkterapi kan beskrives som forebyggende arbeid i denne settingen, basert på beskrivelser fra deltakerne på musikktilbudet. Til dette formålet har jeg benyttet meg av et kvalitativt forskningsintervju, der intervjupersonene er to av deltakerne på musikktilbudet. Gjennom analysen har datamaterialet blitt koblet til et ressursorientert perspektiv på musikkterapi og teori om musikk og identitet. Følgende to temaer oppstod i analysen: ungdommenes bruk av musikk i hverdagen, og ungdommenes erfaringer knyttet til musikktilbudet. Et viktig fokus i dette studiet har vært på viktigheten av å implementere klientens egen kompetanse på hvordan musikken kan brukes som en helseressurs i hverdagen musikkterapien. Dette krever en interesse for klientens musikalske identitet, og en relasjon som er basert på samarbeid, der klienten er hovedaktøren i den terapeutiske prosessen. Som et resultat av dette arbeidet har jeg foreslått en modell for å jobbe med ungdommer i denne konteksten som jeg har valgt å kalle for "de tre V-ene: å ville være og våge". Ved å gå gjennom de tre nivåene i denne modellen, kan ungdommene utvikle mestringsstrategier som gjør at de takler hverdagen på en bedre måte.