Video Game Addiction among High School Students in Hordaland; Prevalence and Correlates
Master thesis
View/ Open
Date
2011-04-12Metadata
Show full item recordCollections
- Faculty of Psychology [535]
Abstract
The aim of this study was to estimate the prevalence and correlates of video game addiction among high school students (N = 531) in Hordaland county, Norway. Video game addiction measured by the Game Addiction Scale for Adolescents was estimated both by a monothetic and a polythetic format. The prevalence was found to be 2.5% and 12.5%, respectively. Regression analyses were conducted where video game addiction comprised the dependent variable. Demographic variables, depression, anxiety, loneliness, aggression, smoking, and alcohol consumption comprised the independent variables. Video game addiction was positively associated with male gender, depression, anxiety, loneliness, aggression and smoking, and negatively associated with both higher paternal education and alcohol consumption. Little research has been conducted on video game addiction and there is no consensus concerning its operationalization. Still, the results of our study are fairly consistent with previous findings and contribute to the construct validity of video game addiction. Formålet med denne studien var å estimere prevalens av, og korrelater til dataspillavhengighet blant elever på videregående skole (N=531) i Hordaland, Norge. Dataspillavhengighet, målt med Game Addiction Scale for Adolescents, ble estimert både med et monotetisk og et polytetisk format som gav prevalensestimater på henholdsvis 2.5 % og 12.5 %. Regresjonsanalyser ble utført med dataspillavhengighet som avhengig variabel, og hvor kjønn, alder, foreldres utdannelse, bosted, depresjon, angst, ensomhet, aggresjon, røyking og alkoholforbruk utgjorde de uavhengige variablene. Resultatene viste positive sammenhenger mellom dataspillavhengighet og mannlig kjønn, depresjon, angst, ensomhet, aggresjon og røyking. Negative sammenhenger ble funnet mellom dataspillavhengighet og fars høyere utdannelse, og med alkoholforbruk. Det er foreløpig gjort lite forskning på feltet og der foreligger ikke konsensus når det gjelder operasjonalisering av dataspillavhengighet. Resultatene av studien er i hovedsak konsistente med tidligere funn, og bidrar på denne måten til begrepsvaliditeten av dataspillavhengighet.