En komparativ undersøkelse av Kontrollmestringsteori og Beck´s kognitive teori sin forståelse av angstlidelse
Master thesis

View/ Open
Date
2014-04-15Metadata
Show full item recordCollections
- Faculty of Psychology [547]
Abstract
This paper is an attempt at getting a better understanding of the differences and similarities in the way Control Mastery Theory and Beck's cognitive theory conceptualize the development and maintenance of anxiety disorder, as well as how they claim that therapeutic progress can be achieved. Both Beck's cognitive theory and Control Mastery Theory argues that psychopathology is due to maladaptive and erroneous basic assumptions, and how people think about themselves and their interpersonal world. Cognitive therapy techniques focus on correcting these ways of thinking (cognitive schema) by reality testing patient's basic assumptions. The Control Mastery therapist emphasizes the therapeutic alliance and define the therapeutic process as a process in which the patient and therapist work together to dispel the patient's pathogenic assumptions. Control Mastery Theory and Beck's cognitive theory differs , however, from one another in how they think maladaptive assumptions have occurred. Control Mastery Theory has a strong focus on the role of relations, while Beck's cognitive theory emphasises several interacting factors. The theories also differ in which therapeutic interventions that are considered most effective. Enhver psykoterapeutisk tilnærming har sin egen teori om hva som er de essensielle ingrediensene i psykoterapi (Jørgensen, 2004). Ulike psykoterapeutiske tilnærminger forstår angstlidelse på ulike måter. I denne oppgaven søker jeg å diskutere forskjeller og likheter i måten Kontrollmestringsteori og Beck´s kognitive teori forstår utviklingen og opprettholdelsen av angstlidelse, samt hvordan de hevder at terapeutisk fremgang kan oppnås. De fleste tilnærminger er opptatt av hva som er årsaken til psykopatologi, hvilke terapeutiske teknikker som er nødvendige for å oppnå terapeutisk fremgang, hvilke kriterier som er viktige for å oppnå terapeutisk effekt, og hva som er de aktive eller essensielle kriteriene i psykoterapi. Hvordan man klassifiserer, tolker og konstruerer pasientens problem, påvirker hvordan man håndterer disse problemene og hvordan man konseptualiserer terapeutiske endringer. Hvilket syn man har på årsaken til psykopatologi henger derfor nøye sammen med hvilke terapeutiske intervensjoner man iverksetter. Både Beck´s kognitive teori og Kontrollmestringsteori hevder at psykopatologi skyldes maladaptive og feilaktige grunnleggende antakelser, og hvordan man tenker om seg selv og omverden. Kognitive terapeutiske teknikker fokuserer på å korrigere disse måter å tenke på (kognitive skjema) ved å realitetsteste pasientens grunnleggende antakelser. Den kognitive terapeut stiller Sokratiske spørsmål angående pasientens grunnleggende antakelser, og utforsker forholdet mellom pasientens dysfunksjonelle tenkning og de psykopatologiske symptomer han viser (Jørgensen, 2004). Kontrollmestringsteori vektlegger den terapeutiske alliansen og definerer den terapeutiske prosessen som en prosess hvor pasient og terapeut arbeider sammen for å avkrefte pasientens patogene antakelser. Teorien hevder pasienter som kommer i terapi er sterkt motivert å få avkreftet sine patogene antakelser og har en ubevisst plan om hvordan mestring kan oppnås. Kontrollmestringsteori og Beck´s kognitive teori skiller seg derimot fra hverandre i hvordan de mener maladaptive antakelser har oppstått. Kontrollmestringsteori har et høyt fokus på relasjoners rolle, mens Beck´s kognitive teori vektlegger flere interagerende faktorer. Teoriene har også ulike oppfatninger av hvilke terapeutiske intervensjoner som anses som mest hensiktsmessige.