Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorNæs, Kirsti Skogestad
dc.date.accessioned2014-06-24T09:13:59Z
dc.date.available2014-06-24T09:13:59Z
dc.date.issued2014-04-14eng
dc.date.submitted2014-04-14eng
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/1956/8015
dc.description.abstractDepression is a serious mental disorder with childhood and adolescent onset and a high degree of life-time recurrence. The purpose of this literature review is to examine the increase in prevalence of depression among girls in early adolescence, and how different factors have been hypothesized to account for this increase. Further, through a systematic search, the present review focus on cognitive factors, and how they contribute to the increase in prevalence of depression among girls in early adolescence. The search yielded twenty-three articles with a longitudinal design that examined cognitive factors such as rumination, attributional style, maladaptive schemas, overgeneral autobiographical memory, and cognitive ability. The result indicated that the cognitive factors had different roles in predicting depressive symptoms, such as mediator, moderator and vulnerability factor. Some articles found that cognitive factors contributed to the increase in depression only in girls, while other articles did not support this. Cognitive factors are likely to play a significant role in pathways to depression among girls in early adolescence, but the result from this review did not indicate clearly how. An implication is that interventions should be initiated in early adolescence or before, because some cognitive factors are stabilizing and becoming more trait- like among girls in this period. A recommendation for future research is to conduct longitudinal studies with several times of measurements, and shorter intervals between measurements.en_US
dc.description.abstractDepresjon regnes som en alvorlig psykisk lidelse som debuterer i barne- og ungdomsalder, og som ofte har høy forekomst av tilbakefall. Formålet med denne litteraturstudien er å undersøke økningen i prevalens blant jenter i tidlig ungdomsalder, og hvordan ulike faktorer har blitt brukt til å forklare denne økningen. Gjennom et systematisk søk ble det fokusert på kognitive faktorer, og hvordan disse kan bidra til økningen i prevelans blant jenter i tidlig ungsomsalder. Søket ga tjuetre relevante artikler med et longitudinelt design, som undersøkte kognitive faktorer som grubling, attribusjonsstil, maladaptive skjemaer, overgenerell autobiografisk hukommelse, og kognitive evner. Resultatet indikerte at kognitive faktorer har ulike roller i forhold til depressive symptomer, som mediator, moderator, og sårbarhetsfaktor. Noen artikler fant at kogntive faktorer bidrar til depresjon kun blant jenter, mens andre artikler ikke støttet dette. Kognitive faktorer spiller sannsynligvis en viktig rolle i utviklingsbaner som leder til depresjon i denne gruppen, men resultatet fra denne litteraturstudien viste ikke tydelig hvordan. En implikasjon er at intervensjoner bør igangsettes i tidlig ungdomsalder, eller før, fordi noen kogntitive faktorer begynner å bli stabile og mer som trekk blant jenter i denne perioden. En anbefaling for fremtidig forskning er å gjennomføre longitudinelle studier med flere målinger, og med kortere tidsintervaller gjennom målingene.en_US
dc.format.extent847439 byteseng
dc.format.mimetypeapplication/pdfeng
dc.language.isoengeng
dc.publisherThe University of Bergeneng
dc.subjectDepressioneng
dc.subjectAdolescenceeng
dc.subjectGirlseng
dc.subjectcognitive factorseng
dc.subjectDevelopmenteng
dc.titleIncrease in Prevalence of Depression Among Girls in Early Adolescence - the Contribution of Cognitive Factors. A Literature Revieweng
dc.typeMaster thesis
dc.rights.holderCopyright the author. All rights reserved
dc.description.localcodePSYK300
dc.description.localcodePRPSYK
dc.subject.nus736102eng
fs.subjectcodePSYK300


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel