En analyse av læreverk i biologi sett i lys av Læreplanverket for Kunnskapsløftet
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/1956/9809Utgivelsesdato
2015-01-30Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Den kompetanseorientere læreplanen, LK06, og lærebokens sentrale rolle i undervisningen gav utspring til denne masteroppgaven. Her presenteres resultatene av en analyse utført på to læreverk i biologi, med fokus på hvordan øvingsoppgavene gir elevene trening i kompetanse læreplanen angir på et høyere kognitivt nivå. Designet på forskningen var en casestudie med analyse av to hovedområder fra læreplanen, og øvingsoppgaver i kapitler som dekker hovedområdene. Analysen ble gjennomført ved hjelp av et eksisterende analyseverktøy for kognitiv kompetanse som ble justert og nyttet. Resultatene viste at det var store forskjeller mellom den kognitive kompetansen læreplanen har som målsetting og den kompetansen elevene bruker i møte med oppgaver i lærebøkene. Reproduksjonsoppgaver som ikke krever høy kognitiv ferdighet var ovverrepresentert, uavhengig av kompetansemålenes kognitive krav. Hvilken konsekvens har det hvis ikke lærebøkene gir elevene tilstrekkelig trening i de kognitive ferdigeter som trengs for å møte målene for kompetanse i læreplanen? Og hvem sitt ansvar er det?