Blar i Faculty of Humanities på emneord "Lærebokanalyse"
Viser treff 1-7 av 7
-
Fortellinger om 1814. Fremstillingen av 1814 i norske, svenske og danske lærebøker i perioden 1860-2000
(Master thesis, 2010-05-18)Masteroppgaven undersøker hvordan 1814 har blitt fremstilt i norske, svenske og danske lærebøker for grunnskolen i perioden 1860 til 2000. Lærebøkenes fremstilling blir sett i forhold til historieforskningen om 1814, ... -
Grammar Tasks in a Communicative Perspective: A Study of Three EFL Textbooks
(Master thesis, 2017-12-01)Kommunikativ språklæring fikk fotfeste som nytt paradigme på 1970-tallet, og brakte med seg et større fokus på kommunikasjon og meningsbasert læring. Denne tilnærmingen til språklæring er stadig aktuell. I engelskfaget i ... -
Learner involvement related to intercultural competence and Bildung: A comparative study of literary texts and tasks in textbooks for upper secondary school
(Master thesis, 2017-06-09)Hovedmålet med denne oppgaven er å undersøke de litterære oppgavene i fire ulike lærebøker i engelsk i den videregående skolen, Targets, Access to English, Tracks og Skills. To av lærebøkene er knyttet opp mot studieforberedende ... -
«Lite med europeisk overlegenhet å gjøre» Fremstillinger av den islamske verdens og Europas middelalderhistorie i norske lærebøker for grunnskolen og videregående etter Kunnskapsløftet
(Master thesis, 2018-06-16)This master thesis analyses portrayals of medieval history in contemporary Norwegian textbooks for elementary school and high school. Specifically, the object for the analysis is the portrayal of western history in the ... -
Pragmatic competences in oral textbook tasks
(Master thesis, 2017-06-08)Pragmatic competences can be perceived as awareness of how meaning is context dependent and how to use language accordingly. These competences are a central part of communicative competence, enabling students to engage in ... -
Representasjonar av religion i det norske samfunnet. Ei kritisk diskursanalyse av lærebøker i samfunnsfag for vaksne innvandrarar
(Master thesis, 2013-05-15)Oppgåva undersøkjer korleis religion generelt, og kristendom spesielt vert representert i det norske samfunnet gjennom samfunnsfagbøker for vaksne innvandrarar. Den kritiske diskursanalysen er nytta som teoretisk innfallsvinken ...