Blar i Faculty of Humanities på emneord "Norsk"
Viser treff 1-5 av 5
-
Addere, subtrahere, revidere eller maltraktere: elevenes revisjonskompetanse brukt i egen tekst
(Master thesis, 2015-05-15)Denne masteravhandlingen bygger på kognitiv skriveforskning og teori. Masterprosjektet antar at elevenes forståelse av skriveoppgavene de skal løse, påvirker deres evne til å se tilbake i teksten etter andre måter å uttrykke ... -
Danning for alle – ein utopi? Yrkesfagnorsk i eit danningsperspektiv
(Master thesis, 2014-05-15)Through working on the master dissertation ‘Bildung For All – A Utopian Concept?’ The Norwegian Subject within Vocational Studies – in a Context of Bildung. I have aimed to achieve a thorough insight into the conditions ... -
Litteraturen og dialogen. Dei mange stemmene i litteraturen, i klasserommet og i verda
(Master thesis, 2009-05-15)Oppgåva handlar om lesing av litterære tekstar som kulturbygging. Empirien, bandopptak og observasjon, er frå elevar og lærar sitt arbeid med folkediktingstekstar på linja for studiespesialisering VG2, vidaregåande skule. ... -
(Multimodale)tekster til besvær - om læreplanens intensjoner og læreres praksis
(Master thesis, 2016-05-13)Temaet for denne undersøkelsen er tekstbegrepet i den reviderte læreplanen i norsk. Gjennom undersøkelsen min søker jeg å finne svar på hvordan norsklærere i ungdomsskolen forholder seg til begrepet tekst i den reviderte ... -
Skjønnlitterær metaforoversettelse mellom norsk og russisk
(Master thesis, 2009)My main reason for writing this MA thesis is that there are few, or no, existing studies on the translation of metaphors in Russian and Norwegian fiction. My thesis examines various ways of translating the metaphors that ...