• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Faculty of Law
  • Faculty of Law
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Faculty of Law
  • Faculty of Law
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Rettsgoder: en verdipositivistisk tilnærming til interesseteorier i strafferettssystemet

Aarre, Torleif Eilert
Master thesis
Thumbnail
Åpne
master thesis (465.0Kb)
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2737373
Utgivelsesdato
2020-12-20
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Faculty of Law [2027]
Sammendrag
Rettsgoder er av sentral betydning og relevans i strafferettssystemet. Dette gjelder for det første i sammenheng av grunnleggende tanker om strafferettens funksjon og siktemåte, hvilke verdier skal samfunnet verne om gjennom trussel om straff? Videre er rettsgoder, som alternativt kan omtales som beskyttelsesinteresser, av sentral betydning i flere regler innen straffe- og straffeprosessretten. Til tross for dette er temaet rettsgoder underbehandlet i rettsteorien. Det foreligger få redegjørelser for begrepets innhold og relasjon til strafferettssystemets formål og begrunnelse. Enda mer sentralt eksisterer det få til ingen klare retningslinjer for hvordan rettsanvenderen bør håndtere rettsgoder i konkret strafferettslig argumentasjon, herunder hvordan rettsgoder bør identifiseres, defineres og vektlegges i konkrete straffesaker. Avhandlingen tar for seg disse sentrale men tidligere underbehandlede spørsmålene.
Utgiver
The University of Bergen
Opphavsrett
Copyright the Author. All rights reserved

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit