Show simple item record

dc.contributor.authorKalberg, Kjersti Vatnekvam
dc.date.accessioned2021-09-02T00:02:42Z
dc.date.available2021-09-02T00:02:42Z
dc.date.issued2021-07-01
dc.date.submitted2021-08-30T22:00:11Z
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2772344
dc.description.abstractSolcellepaneler er har begynt å bli mer og mer vanlig som strømproduksjon i flere husholdninger. Som et resultat av økt fokus på grønn omstilling, økt energibehov og ansvarlige forbrukere, har total mengde av installerte solcellepaneler vokst eksponentielt de siste årene, også på Vestlandet. Denne studien søker å analysere markedet for solceller i Bergensregionen. Fokuset er rettet mot på hvilken måte markedet for solceller i Bergen har endret seg, hvilke aktører som har påvirket endringen og til slutt, hvilke faktorer som har virket pådrivende eller hindrende for utviklingen. Oppgavens underliggende spørsmål tar for seg de ulike aktørgruppene som det kan antas vil påvirke markedet, nemlig lokale solcelleentreprenører/leverandører, forbrukere, etablerte bedrifter, interesseorganisasjoner og politiske aktører på lokalt og nasjonalt nivå. Utviklingen i markedet analyseres ved bruk av flernivåperspektivet til Frank W. Geels. For å forstå aktørene sin rolle i markedet anvendes også samfunnsøkonomisk teori, innovasjon- og entreprenørskaps teori og «prosumer» teori. For å forstå hvordan offentlige institusjoner og etablerte strømbedrifter kan virke hindrende i markedet brukes institusjonsteori. Gjennom dybdeintervjuer, dokumenter og deltagelse på konferanse indikerer studien en ulik utvikling i privatmarkedet og proffmarkedet i Bergens solcellemarked. Mens utviklingen i privatmarkedet er drevet av teknologiinteresse, bærekraft og selvforsyning, er proffmarkedet påvirket av lønnsomhet og omdømmehåndtering. De største utfordringene er eksisterende reguleringer, støtteordninger og infrastruktur. Studiens hovedbidrag er knyttet til tvetydighet fra ulike aktører. For deler av det offentlige og de etablerte bedriftene er det å selge strøm på en ny måte og tilrettelegge for solstrøm vanskelig fordi de har bygget seg opp rundt vannkraften. Til tross for dette virker de entusiastiske og ser for seg mer solstrøm i fremtiden.
dc.language.isonob
dc.publisherThe University of Bergen
dc.rightsCopyright the Author. All rights reserved
dc.titleInnovasjon og utvikling i energimarkedet- En studie av markedet for solceller i Bergensregionen
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2021-08-30T22:00:11Z
dc.rights.holderCopyright the Author. All rights reserved
dc.description.degreeMasteroppgave i administrasjon og organisasjonsvitenskap
dc.description.localcodeAORG350
dc.description.localcodeMASV-AORG
dc.subject.nus731111
fs.subjectcodeAORG350
fs.unitcode15-12-0


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record