Det sensitive fotografiet - Migrasjon og følelser i norsk samtidsfotografi
Master thesis

View/ Open
Date
2021-09-01Metadata
Show full item recordCollections
- Master theses [286]
Abstract
Har fotografiet som medium en spesiell evne til å vise sårbarhet og følelser? Hvordan manifesteres denne sensitiviteten, og hvordan kommer den til uttrykk i samtidsfotografiet som tematiserer migrasjon og forflytning? Gjennom en analyse av verker av tre norske samtidsfotografer, Andrea Gjestvang, Linda Bournane Engelberth og Signe Marie Andersen, undersøker denne avhandlingen fotografiets evne til å skildre følelser og sårbarhet. Avhandlingen spør hvordan denne evnen til å forstå menneskelig sensitivitet – uttrykt i ansikter og kropper foran kameraet – kan konseptualiseres i fotografiet. Videre undersøker den hvordan og i hvilken grad den eksisterende fototeoretiske litteraturen fanger inn og nyanserer slike fotografiske verk. Does photography as a medium have a particular ability to show sensitivity and emotion? How does this sensitivity become manifest and expressed in contemporary photography that addresses processes of migration and relocation? Through an analysis of works by three Norwegian contemporary photographers, Andrea Gjestvang, Linda Bournane Engelberth and Signe Marie Andersen, this dissertation examines the ability of photography to portray human emotions and vulnerability. It asks how the ability to grasp human vulnerability – expressed in faces and bodies in front of the camera – can be conceptualized in the photograph. Furthermore, it examines how and to what extent existing photo-theoretical literature captures and nuances the specifics of the works.