• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Faculty of Psychology
  • Department of Biological and Medical Psychology
  • Department of Biological and Medical Psychology
  • View Item
  •   Home
  • Faculty of Psychology
  • Department of Biological and Medical Psychology
  • Department of Biological and Medical Psychology
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"Read and Write" Hvordan engelskundervisningen på 1. trinn blir lagt til rette for elever med svake språkferdigheter

Gaasemyr, Linn Mari; Tuft, Solveig
Master thesis
Thumbnail
View/Open
master thesis (950.2Kb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/2997314
Date
2022-05-19
Metadata
Show full item record
Collections
  • Department of Biological and Medical Psychology [324]
Abstract
Det er nå 25 år siden skolestart for seksåringer ble innført. Intensjonen var at skolestarten skulle være en myk overgang fra barnehagen, med mye fokus på lek, eventyr, sanger, rim og regler. Samtidig har engelsk vært et fag fra 1. trinn like lenge, og seksåringene skal lære fremmedspråk samtidig som den første lese- og skriveopplæringen på norsk. Frem til nå har det vært lite forskning på hvordan denne engelskundervisningen gjennomføres. For elever med svake språkferdigheter kan innlæring av et fremmedspråk som engelsk være særlig utfordrende. Dersom man ikke opplever mestring i engelsk, kan det påvirke videre læring. Denne kvalitative studien ønsker derfor å undersøke hvordan engelskundervisningen på 1. trinn legges til rette for elever med svake språkferdigheter ved hjelp av semistrukturerte intervju som metode. Utsagn fra fire lærere danner grunnlaget for resultatene til studien. Resultatene viser at engelskundervisningen gjennomføres likt for alle elever. Den består av mye muntlig dialog og lekbaserte aktiviteter. I tillegg fokuseres det på elevens mestring. Den tilretteleggingen elever med svake språkferdigheter får er i form av lettere og færre oppgaver. Dette er en liten studie som ikke kan gi en klar konklusjon. Likevel kan funnene indikere at elever med svake språkferdigheter ikke får den direkte og individuelle tilretteleggingen som de trenger. Nøkkelord: Svake språkferdigheter, lese- og skrivevansker, engelskundervisning på 1. trinn, fremmedspråk, mestring.
Publisher
The University of Bergen
Copyright
Copyright the Author. All rights reserved

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit