• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Faculty of Psychology
  • Department of Health Promotion and Development
  • Master theses
  • View Item
  •   Home
  • Faculty of Psychology
  • Department of Health Promotion and Development
  • Master theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Skolens beredskap mot vold i hjemmet – å finne opp kruttet på nytt hver gang. En kvalitativ studie av lærernes opplevelse av skolens beredskap og egen kompetanse om vold i hjemmet

Hem, Vilde Eline Thomassen
Master thesis
Thumbnail
View/Open
master thesis (1.053Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/2998929
Date
2022-05-19
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master theses [149]
Abstract
Masteroppgaven tar for seg hvordan lærere på barneskolen opplever skolens beredskap og egen kompetanse om avdekking og forebygging av vold i hjemmet. Studiens formål er å identifisere og utdype viktige områder hvor skolens beredskap har forbedringspotensial. Gjennom lærernes perspektiver belyses viktigheten av et beredskapsarbeid med fokus på forebygging og avdekking av vold hjemme. Forskningens tilnærming foregikk ved bruk av kvalitative forskningsintervju. Dette ble gjort innenfor det fortolkende vitenskapsparadigmet, hvor jeg antok en fenomenologisk-hermeneutisk epistemologisk forankring. De seks informantene som dannet grunnlaget for dataanalysen, var kontaktlærere på ulike barneskoler i Oslo kommune. Resultatene deles i tre resultatkategorier; «Intuitivt beredskapsarbeid», «Forskjellen mellom erfaring og kompetanseopplevelse», og «Beredskapens store forbedringspotensial». Fem av seks informanter rapporterte om dårlig kjennskap til skolens beredskapsplan og beredskapsarbeid mot vold i hjemmet. Beredskapsarbeidet beskrives som usystematisk, intuitivt og ubevisst. Informantene viste til mange eksempler på tiltak mot vold i hjemmet. Tiltakene var derimot lite anvendt i praksis, noe som knyttes opp til manglende systematikk. Resultatene viste en mangelfull lærerutdanning om vold. Til tross for at informantenes kompetanse var basert på erfaringer, opplevde de ikke å være kompetente nok. Masteroppgavens diskusjon indikerer at mye beredskapsarbeid foregår uten en fastsatt beredskapsplan. For å systematisere beredskapsarbeidet diskuteres mulige tiltak for å optimalisere planens utforming og praktiske bruk. Skoleledelsen understrekes som en betydningsfull faktor. Utfordringer rundt å systematisere og implementere tiltakene som en aktiv del av skolens beredskapsarbeid drøftes i diskusjonsdelen. Som konklusjon legges frem en 10-punktsplan med forslag på hvordan skolene kan forbedre beredskapsarbeidet og beredskapsplanen mot vold i hjemmet.
Publisher
The University of Bergen
Copyright
Copyright the Author. All rights reserved

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit