Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHem, Vilde Eline Thomassen
dc.date.accessioned2022-06-16T01:14:37Z
dc.date.available2022-06-16T01:14:37Z
dc.date.issued2022-05-19
dc.date.submitted2022-06-15T22:02:29Z
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2998929
dc.description.abstractMasteroppgaven tar for seg hvordan lærere på barneskolen opplever skolens beredskap og egen kompetanse om avdekking og forebygging av vold i hjemmet. Studiens formål er å identifisere og utdype viktige områder hvor skolens beredskap har forbedringspotensial. Gjennom lærernes perspektiver belyses viktigheten av et beredskapsarbeid med fokus på forebygging og avdekking av vold hjemme. Forskningens tilnærming foregikk ved bruk av kvalitative forskningsintervju. Dette ble gjort innenfor det fortolkende vitenskapsparadigmet, hvor jeg antok en fenomenologisk-hermeneutisk epistemologisk forankring. De seks informantene som dannet grunnlaget for dataanalysen, var kontaktlærere på ulike barneskoler i Oslo kommune. Resultatene deles i tre resultatkategorier; «Intuitivt beredskapsarbeid», «Forskjellen mellom erfaring og kompetanseopplevelse», og «Beredskapens store forbedringspotensial». Fem av seks informanter rapporterte om dårlig kjennskap til skolens beredskapsplan og beredskapsarbeid mot vold i hjemmet. Beredskapsarbeidet beskrives som usystematisk, intuitivt og ubevisst. Informantene viste til mange eksempler på tiltak mot vold i hjemmet. Tiltakene var derimot lite anvendt i praksis, noe som knyttes opp til manglende systematikk. Resultatene viste en mangelfull lærerutdanning om vold. Til tross for at informantenes kompetanse var basert på erfaringer, opplevde de ikke å være kompetente nok. Masteroppgavens diskusjon indikerer at mye beredskapsarbeid foregår uten en fastsatt beredskapsplan. For å systematisere beredskapsarbeidet diskuteres mulige tiltak for å optimalisere planens utforming og praktiske bruk. Skoleledelsen understrekes som en betydningsfull faktor. Utfordringer rundt å systematisere og implementere tiltakene som en aktiv del av skolens beredskapsarbeid drøftes i diskusjonsdelen. Som konklusjon legges frem en 10-punktsplan med forslag på hvordan skolene kan forbedre beredskapsarbeidet og beredskapsplanen mot vold i hjemmet.
dc.language.isonob
dc.publisherThe University of Bergen
dc.rightsCopyright the Author. All rights reserved
dc.subjectvold
dc.subjecterfaring
dc.subjectforebygging
dc.subjectberedskapsplan
dc.subjectskole
dc.subjectberedskap
dc.subjectkompetanse
dc.subjectlærer
dc.titleSkolens beredskap mot vold i hjemmet – å finne opp kruttet på nytt hver gang. En kvalitativ studie av lærernes opplevelse av skolens beredskap og egen kompetanse om vold i hjemmet
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2022-06-15T22:02:29Z
dc.rights.holderCopyright the Author. All rights reserved
dc.description.degreeMasteroppgave i barnevern
dc.description.localcodeMABARN351
dc.description.localcodeMAPS-BARN
dc.subject.nus762106
fs.subjectcodeMABARN351
fs.unitcode17-33-0


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel