"Det er jo litt skummelt da, at livet ditt ligger i hendene hos noen du aldri har møtt eller så vidt kjenner" En kvalitativ studie om barn og unges erfaringer med å bli sakkyndig vurdert
Abstract
Sakkyndige fagpersoner kan engasjeres av barnevernet i saker der det er behov for ytterligere kompetanse for å vurdere forhold eller oppklare spørsmål ved en omsorgssituasjon. I barnevernskontekst er sakkyndige gjerne psykologer med spesiell fagkompetanse og sakkyndige vurderinger tillegges ofte stor vekt i rettssystemet. Kunnskap om sakkyndige vurderinger er viktig fordi man har med sårbare barn å gjøre, og utfallet av sakkyndige vurderinger ser man at har hatt store konsekvenser for barns liv. Formålet med denne studien var å undersøke hvordan barn og unge selv opplevde det å bli sakkyndig vurdert i forbindelse med sin barnevernssak. Problemstillingen vi har søkt å besvare er: «Hvilke erfaringer har barn og unge med det å bli sakkyndig vurdert i forbindelse med sin barnevernssak?» Dette er en kvalitativ studie der vi gjennom semistrukturerte intervjuer har innhentet erfaringer fra informanter som alle har erfaring med å bli sakkyndig vurdert i sin barndom. Utvalget bestod av åtte informanter i alderen 18-30 år fra ulike geografiske områder i landet. Intervjuene ble gjennomført digitalt og pr. e-post, og har i etterkant blitt transkribert og analysert med bruk av tematisk analyse. Vi har stilt spørsmål omhandlende blant annet medvirkning, tilgang på informasjon, samt erfaringer og innspill fra informantene selv. Funnene pekte på at informantene i liten grad fikk medvirke i egen sak og manglet godt nok tilpasset informasjon om det å bli sakkyndig vurdert. Informantene opplevde den sakkyndige vurderingen i stor grad som utrygg på bakgrunn av manglende tillit til den sakkyndige fagpersonen. External experts can be used by the Child Welfare Services in cases where there is a need for additional resources in assessing or solving questions related to a child´s welfare case. In this context an external expert is often a psychologist specialized in a specific area of child welfare. Evaluations done by experts are often greatly emphasized in the legal system. Knowledge of expert assessment is necessary in caring for vulnerable children. The outcome of incorrect or neglected assessments have often resulted in major consequences for vulnerable children's lives. The aim of this study was to determine how children and young people´s experienced being assessed by experts in relation to their own child welfare situation. The question we have endeavored to answer is: “What are children and young people´s experiences with being assessed by external experts in relation to their own child welfare situation?” This qualitative based study conducts semi-structured interviews, obtained from informants with previous childhood experiences on being assessed by experts. The selection consisted of eight informants aged 18-30 years, from different geographical areas in Norway. The interviews were conducted digitally as well as through e-mails. They have thereafter been transcribed and analyzed using thematic analysis. The questions we asked involve participation, access to information, personal experiences and input from the informants themselves. The findings concluded that the informants were rarely allowed to participate in their own child welfare case. They also showed that the informants lacked well-adapted information on being assessed by an expert. The findings showed that the informants felt insecure when undergoing assessments by experts, due to the lack of trust they had to the expert.