Lokalpolitisk forskjellsbehandling av elsparkesykler og bysykler i Bergen
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3000416Utgivelsesdato
2022-06-01Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master theses [122]
Sammendrag
Fremvekst av elsparkesykler og bysykler har gitt nye innovative transportalternativer, men det har også utfordret lokalmyndigheter i utforming av reguleringssystemer. Denne masteroppgaven er en teoretisk undersøkelse av de samfunnsøkonomiske effektene fra regulering og forskjellsbehandling av elsparkesykler og bysykler i Bergen. Hensikten er å diskutere om den samfunnsøkonomiske nettogevinsten av regulering og forskjellsbehandling av disse teknologiene er positiv, eller ikke. Til dette anvendes teori som kan forklare valg av transportform, årsaker til regulering av transportteknologier og effekter av reguleringsvirkemidler. Teorien knyttes opp mot reguleringspraksis av elsparkesykler og bysykler i Bergen, og diskuterer dermed effektene av reguleringen og forskjellsbehandlingen. I lys av reguleringserfaringer fra utlandet og økonomisk teori antas det at regulering av elsparkesykkeldrift reduserer negative eksternaliteter, men begrenser potensialet av tjenesten og tilbudets indirekte positive effekter på samfunnet. Aktivitetsdempende regulering kan øke utsalgspriser og medføre redusert tilbud, som kan påvirke konsumentene negativt. Samtidig kan subsidier gi økt bruk av bysykler gjennom konkurransedyktige priser. Samlet sett antas dette å gi en ugunstig konsumvridende effekt, ved at konsum ikke gjenspeiler konsumtilpasninger i et uregulert marked. Den permanente reguleringsordningen av elsparkesykler iverksettes i juni, 2022. Derfor gjenstår det å se om de teoretiske effektene av regulering, som er beskrevet i denne masteroppgaven, vil stemme overens med virkeligheten.