Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorRubi, Erlend Emilio Sølvberg
dc.date.accessioned2022-06-24T00:01:39Z
dc.date.available2022-06-24T00:01:39Z
dc.date.issued2022-06-01
dc.date.submitted2022-06-23T22:02:21Z
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3000416
dc.description.abstractFremvekst av elsparkesykler og bysykler har gitt nye innovative transportalternativer, men det har også utfordret lokalmyndigheter i utforming av reguleringssystemer. Denne masteroppgaven er en teoretisk undersøkelse av de samfunnsøkonomiske effektene fra regulering og forskjellsbehandling av elsparkesykler og bysykler i Bergen. Hensikten er å diskutere om den samfunnsøkonomiske nettogevinsten av regulering og forskjellsbehandling av disse teknologiene er positiv, eller ikke. Til dette anvendes teori som kan forklare valg av transportform, årsaker til regulering av transportteknologier og effekter av reguleringsvirkemidler. Teorien knyttes opp mot reguleringspraksis av elsparkesykler og bysykler i Bergen, og diskuterer dermed effektene av reguleringen og forskjellsbehandlingen. I lys av reguleringserfaringer fra utlandet og økonomisk teori antas det at regulering av elsparkesykkeldrift reduserer negative eksternaliteter, men begrenser potensialet av tjenesten og tilbudets indirekte positive effekter på samfunnet. Aktivitetsdempende regulering kan øke utsalgspriser og medføre redusert tilbud, som kan påvirke konsumentene negativt. Samtidig kan subsidier gi økt bruk av bysykler gjennom konkurransedyktige priser. Samlet sett antas dette å gi en ugunstig konsumvridende effekt, ved at konsum ikke gjenspeiler konsumtilpasninger i et uregulert marked. Den permanente reguleringsordningen av elsparkesykler iverksettes i juni, 2022. Derfor gjenstår det å se om de teoretiske effektene av regulering, som er beskrevet i denne masteroppgaven, vil stemme overens med virkeligheten.
dc.language.isonob
dc.publisherThe University of Bergen
dc.rightsCopyright the Author. All rights reserved
dc.subjectbysykkel
dc.subjectelsparkesykkel
dc.subjectlokalpolitisk forskjellsbehandling
dc.subjectRegulering
dc.titleLokalpolitisk forskjellsbehandling av elsparkesykler og bysykler i Bergen
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2022-06-23T22:02:21Z
dc.rights.holderCopyright the Author. All rights reserved
dc.description.degreeMasteroppgave
dc.description.localcodeECON391
dc.description.localcodeMASV-SØK
dc.description.localcodePROF-SØK
dc.subject.nus734103
fs.subjectcodeECON391
fs.unitcode15-15-0


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel