• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Faculty of Social Sciences
  • Department of Government
  • Master theses
  • View Item
  •   Home
  • Faculty of Social Sciences
  • Department of Government
  • Master theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Politisk utvikling i digitale medier - En komparativ casestudie av retusjert reklame og influencerbarn

Raa, Amalie Haugen
Master thesis
Thumbnail
View/Open
master thesis (1.159Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/3010215
Date
2022-06-16
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master theses [81]
Abstract
Innenfor lignende kontekster prioriteres samfunnsfenomen i ulik grad. Visse tilfeller er kontinuerlig aktuelle og befinner seg på den politiske agendaen over lange perioder, mens andre eksisterer i samfunnet lenge før politisk handlingskraft blir synlig. Gjennom dette forskningsprosjektet vil fenomenet politisk utvikling studeres, særlig agendasetting og problemdefinisjon som en identifiserbar start på den politiske prosessen. En kombinasjon av MSF og ACF benyttes som teoretisk rammeverk. Essensen av rammeverket ligger i nøkkelkonseptene politisk-orientert læring, tvetydighet, eksterne forstyrrelser og tidsmessig rekkefølge, som også benyttes for operasjonalisering av teori og analyse av datagrunnlag. Studien beskrives som en kvalitativ komparativ case studie. Den består av to caser som sammenlignes for å studere hva som utgjør likheter og forskjeller mellom dem. Den første casen omhandler merking av retusjert reklame. Debatten førte til lovendring ved markedsføringsloven. Den andre casen omhandler barn av influencere. Sentralt for casen er oppfatningen av samfunnsfenomenet og barnas rettigheter ved deltakelse i profesjonelle influencerkontoer på sosiale medier. Forskjellige utfall av den politiske prosessen innenfor lignende kontekst kan forklares gjennom nøkkelkonseptenes forhold til hverandre. Den tidsmessige rekkefølgen av prosessen er fremtredende. Dersom eksterne forstyrrelser forekommer vil det kunne bidra til å etablere et informasjonsgrunnlag, som igjen kan benyttes som politisk-orientert læring. Gjennom læring reduseres tvetydighet, og folkemeningen kan formes gjennom etablerte perspektiver på en sak. For høy grad av tvetydighet vil igjen kunne forhindre etablering av de andre konseptene i den politiske prosessen. Det vil si at nøkkelkonseptenes forhold til hverandre er svært sentralt for forskningsprosjektets slutninger
Publisher
The University of Bergen
Copyright
Copyright the Author. All rights reserved

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit