Support needs of parents of children with burns : A qualitative study of parents’ experiences and need for support in relation to their child’s burn injury during hospitalisation and after discharge
Doctoral thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3027784Utgivelsesdato
2022-11-07Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Bakgrunn: En brannskade hos barn påvirker hele familien, spesielt rammes foreldrene som har en avgjørende rolle i å ta vare på sitt barn. Foreldres behov for støtte gjennom brannskadeforløpet har likevel hittil fått lite oppmerksomhet.
Mål: Avhandlingens overordnede mål var å få en dypere forståelse for foreldrenes erfaringer og behov for støtte, både i løpet av den tiden det brannskadde barnet var innlagt på sykehus med en utilsiktet brannskade og i tiden etter utskrivning, samt å skape et grunnlag for å kunne utvikle en fremtidig intervensjon til støtte for denne foreldregruppen. De spesifikke målene med de fire studiene var: 1) Å systematisk syntetisere litteraturen som omhandler støttebehov hos foreldre til brannskadde barn innlagt i sykehus. 2) Å utforske hvilke erfaringer helsepersonell ved en brannskadeavdeling har med å støtte foreldre til brannskadde barn. 3) Å utforske foreldres behov for støtte under innleggelsen av et barn på en brannskadeavdeling. 4) Å utforske foreldres erfaringer med å ta seg av sitt brannskadde barn hjemme etter utskrivelse fra en brannskadeavdeling.
Metoder: De fire studiene ble strukturert etter utviklingsfasen av the Medical Research Council’s rammeverk for komplekse intervensjoner, og det ble brukt en fenomenologisk hermeneutisk tilnærming med Ricoeur-inspirert tekstanalyse som metode. Datainnsamlingen inkluderte en systematisk oversikt, fokusgruppeintervjuer og individuelle semistrukturerte intervju.
Resultater: Seks behov for støtte ble identifisert hos foreldrene: «Behov for å bli behandlet som en del av en hel familie», «hjelp til å bearbeide følelser av bebreidelse, skyld og skam», «behov for informasjon for å oppleve kontroll», «behov for å bli møtt med tillit av ansatte», «tid til å ivareta egne grunnleggende personlige behov» og «behov for å tilegne seg ferdigheter som er nødvendig etter utskrivning».
Konklusjoner og implikasjoner: Ansatte i brannskadeavdelinger bør ta hensyn til de seks identifiserte behovene for foreldrestøtte og inkludere disse i en familie-sentrert omsorgstilnærming. Background: A paediatric burn injury affects the whole family, especially the parents who play a crucial role in supporting their child. However, little attention has so far been payed to the parents’ needs for support during a burn trajectory.
Aims: The overall aim of this thesis was to gain a deeper understanding of parents’ lived experiences and need for support both when their child was hospitalised with an accidental burn injury and during the time following discharge; and to inform the development of a future support intervention for this parental group.
The specific aims of the four studies were: 1) To systematically synthesise the literature focussing on support needs of parents of burn-injured, hospitalised children. 2) To explore staff members’ lived experiences of supporting parents with children hospitalised at a burn centre due to a burn injury. 3) To explore parents’ lived experiences of their need for support when having a child admitted to a burn centre. 4) To explore the lived experience of parents caring for their burn-injured child at home after being discharged from a burn centre.
Methods: The four studies were structured by the development phase of the Medical Research Council’s framework for complex interventions, and a phenomenological hermeneutic approach was chosen using a Ricoeur-inspired textual analysis method. The data collection methods included an integrative review, focus group interviews and individual semi-structured interviews.
Results: In this thesis, six parental needs for support were identified; Parents of burn-injured children need to be treated as a whole family; need help to process feelings of guilt, shame and blame; need to receive information to get a sense of control; need to be met with trust by staff members; need time to see to their own fundamental personal needs; and need to obtain the right skills necessary after discharge.
Conclusions and implications: Each of the six parental needs for support ought to be addressed by burn staff members, through a care programme guided by a family-centred care approach.
Består av
Paper I: Lernevall, L. S. T., Moi, A. L., Cleary, M., Kornhaber, R., & Dreyer, P. (2020). Support needs of parents of hospitalised children with a burn injury: An integrative review. Burns, 46(4), 771-781. The article is available in the thesis file. The article is also available at: https://doi.org/10.1016/j.burns.2019.04.021Paper II: Lernevall, L. S. T., Moi, A. L., Gjengedal, E., & Dreyer, P. (2019). Staff members’ experience of providing parental support in a national burn centre. Open Nursing Journal, 13, 211-219. The article is available at: https://hdl.handle.net/11250/2733084
Paper III: Lernevall, L. S. T., Moi, A. L., Gjengedal, E., & Dreyer, P. (2021). Parents' lived experiences of parental needs for support at a burn centre. Int J Qual Stud Health Well-being, 16(1), 1855749. The article is available at: https://hdl.handle.net/11250/2765987
Paper IV: Lernevall, L. S. T., Moi, A. L., Gjengedal, E., & Dreyer, P. Parents’ lived experience of caring for their burn-injured child after discharge from hospital. The article is not available in BORA.