dc.contributor.author | Osmundsen, Malene | |
dc.date.accessioned | 2023-06-08T23:53:55Z | |
dc.date.available | 2023-06-08T23:53:55Z | |
dc.date.issued | 2023-05-15 | |
dc.date.submitted | 2023-06-08T22:00:08Z | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3070618 | |
dc.description.abstract | Bakgrunn: Nokså mange ungdom opplever psykiske plager. Det tverrfaglige temaet Folkehelse og Livsmestring er ett tiltak innført av myndighetene for å jobbe med disse utfordringene. Temaet har blitt kritisert for å være for bredt og gi metodefrihet til lærerne. Derfor ønsket jeg å undersøke ett spesifikt tiltak innenfor dette fokusområdet. Hensikt: Var å undersøke hvordan Timen Livet kan styrke følelsen av trygghet og trivsel i elevenes skolehverdag, og hvilket bidrag Timen Livet kan gi til Livsmestringstematikken. Metode: Dette prosjektet bygger på en kvalitativ tilnærming, og benyttet et fenomenologisk forskningsdesign. Datamaterialet ble innhentet gjennom seks fokusgruppeintervjuer med til sammen 22 elever på 6.- og 7. trinn. Resultater: Funnene viste at elevene opplevde tillit, inkludering, vennskap og konflikthåndtering gjennom Timen Livet. Bruk av vikarer kunne føre til usikkerhet. Elevene beskrev at de opparbeidet seg mot til å åpne seg opp, empati og medfølelse, anerkjennelse for hverandre ulikheter og forbedring i verbale prestasjoner. Sirkelformatet, konfidensialitet og respekt ble trukket frem som betydningsfulle for opplevelse av trygghet. Uro blant elevene kunne føre til usikkerhet. Elevene understrekte at de ønsket mer medbestemmelse i utforming av struktur og valg av tematikk. Konklusjon: Funn fra denne studien pekte i retning av at Timen Livet kan se ut til å bidra positivt til elevenes opplevelse av trygghet og trivsel i skolehverdagen. Timen Livet kan derfor betraktes som et mulig bidrag innenfor Livsmestringsfokuset. Det er derimot begrenset hvor mye denne studien kan si om hvorvidt Timen Livet bør implementeres i skolen. | |
dc.language.iso | nob | |
dc.publisher | The University of Bergen | |
dc.rights | Copyright the Author. All rights reserved | |
dc.subject | Livsmestring | |
dc.subject | Psykisk helse | |
dc.subject | Helsefremmende arbeid | |
dc.subject | Ungdom | |
dc.title | Elevers opplevelser av Timen Livet i skolen som et tiltak innenfor det tverrfaglige temaet Folkehelse og Livsmestring | |
dc.type | Master thesis | |
dc.date.updated | 2023-06-08T22:00:08Z | |
dc.rights.holder | Copyright the Author. All rights reserved | |
dc.description.degree | Masteroppgave i helsefremmende arbeid og helsepsykologi | |
dc.description.localcode | HEFR395 | |
dc.description.localcode | MAPS-HEFR | |
dc.subject.nus | 761901 | |
fs.subjectcode | HEFR395 | |
fs.unitcode | 17-33-0 | |