Adolescents Needs Regarding a Digital Intervention for Eating Disorders: A Qualitative Study
Master thesis
View/ Open
Date
2023-05-15Metadata
Show full item recordCollections
- Faculty of Psychology [535]
Abstract
Formål: Spiseforstyrrelser er en gruppe psykiske lidelser som ofte opptrer i ungdomsalderen og har alvorlige konsekvenser på et individuelt og samfunnsmessig nivå. Digitale behandlinger for spiseforstyrrelser har vist lovende resultater og kan øke tilgang til behandling og bedre psykopatologi. Tidligere studier antyder at det er viktig å inkludere brukerperspektivet i utviklingen av nye intervensjoner for å lykkes med implementeringen av digitale intervensjoner for ungdommer. Formålet med denne studien er å få innsikt i ungdommers behov knyttet til en digital intervensjon for spiseforstyrrelser. Metode: Semistrukturerte telefonintervju ble gjennomført med seks norske, kvinnelige ungdommer som hadde gjennomgått behandling for spiseforstyrrelser. Innsamlet data ble analysert ved hjelp av refleksiv tematisk analyse. Resultater: Vi identifiserte følgende tema: 1) “Å lære mens man behandler seg selv”- Viktigheten av troverdig informasjon om spiseforstyrrelser, 2) Bygge indre styrke og resiliens gjennom ferdighetsutvikling, 3) Viktigheten av en personifisert intervensjon- hvordan format og innhold kan motivere bruk. Konklusjon: Våre funn belyser hvordan brukerinvolvering i utviklingen av digitale intervensjoner for spiseforstyrrelser kan gi innsikt i perspektiv og behov hos potensielle sluttbrukere.