The Needs and Experiences of Adolescents With ADHD Related to a Digital Intervention: A Qualiative Exploratory Study
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3070838Utgivelsesdato
2023-05-15Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Faculty of Psychology [521]
Sammendrag
Formål: Det foreligger et behov for å utvikle skalerbare og tilgjengelige intervensjoner for ungdommer med ADHD. Digitale intervensjoner kan være et lovende format for å øke tilgangen til evidentbasert psykologisk behandling for denne gruppen. Implementeringen av en digital intervensjon krever innspill fra målgruppen. Få studier har imidlertid tatt brukerbehovene i betraktning. Denne studien har som formål å utforske behovene og erfaringene til ungdommer med ADHD relatert til en digital intervensjon for denne målgruppen. Funnene vil bidra til utviklingen av en brukersentrert digital psykisk helse-intervensjon ledet av et større forskningsprosjekt ved Haukeland Universitetssykehus. Metode: Kvalitative intervjuer ble gjennomført med åtte ungdommer med ADHD. Refleksiv tematisk analyse ble brukt for å identifisere, tolke og rapportere mønstre fra de kvalitative intervjuene. Resultater: Fem hovedtemaer ble generert: et økt behov for innsikt og aksept, en balanse mellom å motta hjelp og være selvstendig, håndtere energitopper og -daler, potensielle barrierer for behandling og forestilling av en ideell app. Konklusjon: Studien understreker betydningen av å gi informasjon, fasilitere for interaksjon, fremme autonomi, ta i bruk fysisk aktivitet, samt tilrettelegge for etterlevelse i intervensjonen. Funnene diskuteres i lys av selvbestemmelsesteorien, Eriksons psykososiale teori og retningslinjer for behandling av ADHD. Implikasjoner av funnene blir fremhevet.