Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBerg, Karin
dc.contributor.authorSundfjord, Ingeborg Alvheim
dc.date.accessioned2023-06-12T06:51:46Z
dc.date.available2023-06-12T06:51:46Z
dc.date.issued2023-05-15
dc.date.submitted2023-06-09T22:00:08Z
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3070838
dc.description.abstractFormål: Det foreligger et behov for å utvikle skalerbare og tilgjengelige intervensjoner for ungdommer med ADHD. Digitale intervensjoner kan være et lovende format for å øke tilgangen til evidentbasert psykologisk behandling for denne gruppen. Implementeringen av en digital intervensjon krever innspill fra målgruppen. Få studier har imidlertid tatt brukerbehovene i betraktning. Denne studien har som formål å utforske behovene og erfaringene til ungdommer med ADHD relatert til en digital intervensjon for denne målgruppen. Funnene vil bidra til utviklingen av en brukersentrert digital psykisk helse-intervensjon ledet av et større forskningsprosjekt ved Haukeland Universitetssykehus. Metode: Kvalitative intervjuer ble gjennomført med åtte ungdommer med ADHD. Refleksiv tematisk analyse ble brukt for å identifisere, tolke og rapportere mønstre fra de kvalitative intervjuene. Resultater: Fem hovedtemaer ble generert: et økt behov for innsikt og aksept, en balanse mellom å motta hjelp og være selvstendig, håndtere energitopper og -daler, potensielle barrierer for behandling og forestilling av en ideell app. Konklusjon: Studien understreker betydningen av å gi informasjon, fasilitere for interaksjon, fremme autonomi, ta i bruk fysisk aktivitet, samt tilrettelegge for etterlevelse i intervensjonen. Funnene diskuteres i lys av selvbestemmelsesteorien, Eriksons psykososiale teori og retningslinjer for behandling av ADHD. Implikasjoner av funnene blir fremhevet.
dc.language.isoeng
dc.publisherThe University of Bergen
dc.rightsCopyright the Author. All rights reserved
dc.subjectQualitative Research
dc.subjectDigital mental health intervention
dc.subjectADHD
dc.subjectAdolescents
dc.subjectExploratory interviews
dc.titleThe Needs and Experiences of Adolescents With ADHD Related to a Digital Intervention: A Qualiative Exploratory Study
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2023-06-09T22:00:08Z
dc.rights.holderCopyright the Author. All rights reserved
dc.description.degreeHovedoppgave psykologprogrammet
dc.description.localcodePROPSY317
dc.description.localcodePRPSYK
dc.subject.nus736102
fs.subjectcodePROPSY317
fs.unitcode17-0-0


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel