dc.contributor.author | Berg, Karin | |
dc.contributor.author | Sundfjord, Ingeborg Alvheim | |
dc.date.accessioned | 2023-06-12T06:51:46Z | |
dc.date.available | 2023-06-12T06:51:46Z | |
dc.date.issued | 2023-05-15 | |
dc.date.submitted | 2023-06-09T22:00:08Z | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3070838 | |
dc.description.abstract | Formål: Det foreligger et behov for å utvikle skalerbare og tilgjengelige intervensjoner for ungdommer med ADHD. Digitale intervensjoner kan være et lovende format for å øke tilgangen til evidentbasert psykologisk behandling for denne gruppen. Implementeringen av en digital intervensjon krever innspill fra målgruppen. Få studier har imidlertid tatt brukerbehovene i betraktning. Denne studien har som formål å utforske behovene og erfaringene til ungdommer med ADHD relatert til en digital intervensjon for denne målgruppen. Funnene vil bidra til utviklingen av en brukersentrert digital psykisk helse-intervensjon ledet av et større forskningsprosjekt ved Haukeland Universitetssykehus. Metode: Kvalitative intervjuer ble gjennomført med åtte ungdommer med ADHD. Refleksiv tematisk analyse ble brukt for å identifisere, tolke og rapportere mønstre fra de kvalitative intervjuene. Resultater: Fem hovedtemaer ble generert: et økt behov for innsikt og aksept, en balanse mellom å motta hjelp og være selvstendig, håndtere energitopper og -daler, potensielle barrierer for behandling og forestilling av en ideell app. Konklusjon: Studien understreker betydningen av å gi informasjon, fasilitere for interaksjon, fremme autonomi, ta i bruk fysisk aktivitet, samt tilrettelegge for etterlevelse i intervensjonen. Funnene diskuteres i lys av selvbestemmelsesteorien, Eriksons psykososiale teori og retningslinjer for behandling av ADHD. Implikasjoner av funnene blir fremhevet. | |
dc.language.iso | eng | |
dc.publisher | The University of Bergen | |
dc.rights | Copyright the Author. All rights reserved | |
dc.subject | Qualitative Research | |
dc.subject | Digital mental health intervention | |
dc.subject | ADHD | |
dc.subject | Adolescents | |
dc.subject | Exploratory interviews | |
dc.title | The Needs and Experiences of Adolescents With ADHD Related to a Digital Intervention: A Qualiative Exploratory Study | |
dc.type | Master thesis | |
dc.date.updated | 2023-06-09T22:00:08Z | |
dc.rights.holder | Copyright the Author. All rights reserved | |
dc.description.degree | Hovedoppgave psykologprogrammet | |
dc.description.localcode | PROPSY317 | |
dc.description.localcode | PRPSYK | |
dc.subject.nus | 736102 | |
fs.subjectcode | PROPSY317 | |
fs.unitcode | 17-0-0 | |