Opplevelser av samvær mellom biologiske foreldre og barn i fosterhjem: En scoping review
Abstract
Bakgrunn: Fosterhjem er et mye brukt tiltak for barn som ikke kan bo hjemme hos sine biologiske foreldre. Fokuset på at barn og biologiske foreldre skal ha samvær med hverandre har økt, men det er lite kjent hvordan barn og biologiske foreldre opplever samvær. Formål: Denne studien hadde som formål å samle og oppsummere vitenskapelig forskning på opplevelser av samvær fra barn i fosterhjem og biologiske foreldres perspektiv. Metode: Metoden som ble brukt i denne studien var scoping review. Mine inkluderte artikler var hentet fra ProQuest Social Science, PsycInfo, Web of Science og Idunn. Samt referanselister. Totalt ble det identifisert 772 artikler i databasene. Hovedinklusjonskriteriene var: fagfellevurderte forskningsartikler publisert mellom 2002-2022, der brukt metode var intervju eller fokusgruppe. Søkestrategien hadde tre tematiske filtre: «barn i fosterhjem», «biologiske foreldre-barn kontakt», og «opplevelser». Resultat: Det var 23 forskningsartikler som ble inkludert som datamateriale. Temaene jeg fant i analysen var: opplevelser av samvær, samarbeid og kommunikasjon med barneverntjenesten, fosterfamiliens rolle, og relasjonen mellom barn og biologiske foreldre. Oppsummering: Funnene viste at barn i fosterhjem og biologiske foreldre hadde både positive og negative opplevelser av samvær. Hvordan foreldre-barn forholdet var, hva som ble gjort på samvær, fosterforeldrenes holdninger, og barnevernstjenestens involvering, kunne påvirke hvordan samværene opplevdes. Ut fra funnene ser det ut til at sosialarbeidere og fosterforeldre kan bidra til å styrke båndet mellom barnet og de biologiske foreldrene. Background: Foster care is widely used for children who cannot live at home with their biological parents. The focus on contact visits between children and biological parents has increased, but little is known about how children and biological parents experience contact visits. Purpose: This study aimed to collect and summarize scientific research on children in foster care and biological parents’ experiences of contact visits. Method: Scoping review was conducted to retrieve peer-reviewed articles published from 2002-2022, from the following databases: ProQuest, PsycInfo, Web of Science and Idunn. A total of 772 studies were identified through the databases. And references lists were checked. The search strategy consisted of three search filters: “foster children”, “biological parent-child contact” and “experiences”. The focus was on studies that used interviews or focus groups. Results: A total of 23 studies were included in the analysis. The main topic addressed was: experiences of contact visits, communication and cooperation with the child welfare service, the foster family's role, and relationship between the child and biological parents. Summary: Findings from the study show that children in care and their biological parents have both positive and negative experiences from contact visits. How the parent-child relationship was, activities that were done at contact visits, foster parents’ attitudes, and the child welfares involvement, could influence the experience of contact visits. It seems that social workers and foster families can play a role in strengthening the relationship between children and their biological parents.
Description
Postponed access: the file will be accessible after 2025-05-15