Hva tenker dere om de dere karbongreiene?
Master thesis

View/ Open
Date
2023-06-01Metadata
Show full item recordCollections
- Master theses [93]
Abstract
Formålet med denne masteroppgaven har vært å få innsikt i samtaler mellom elever, og elever og lærer i gruppe og plenumssituasjoner i et utforskende opplegg med bålbrenning. Datamaterialet som danner grunnlaget for analysen, er samlet inn fra en undervisningstime i en kjemi 1 klasse på videregående skole. Den overordnete problemstillingen er hvordan elevenes tenkning rundt observasjoner og ideer til forklaring utvikles gjennom økten. For å besvare denne har jeg formulert tre forskningsspørsmål: Hvilke faktorer spiller inn når elevene ytrer seg faglig? Hva kommer fram i plenum fra gruppene, og hva sorteres ut? Hvordan endres samtaler mellom elever etter at lærer har utfordret dem? Fra det første forskningsspørsmålet, viser analysen av datamaterialet to hovedfunn. Elevene kommer fram til like ideer uavhengig av hverandre, og ulike faktorer som blant annet gruppesammensetning påvirker elevenes engasjement og den faglige dybden i samtalene. Relatert til det andre forskningsspørsmålet, har jeg funnet ut at det ikke er et tydelig skille mellom ytringer på grupper og i plenum. Når elever oppsummerer, sorterer ut og tilføyer informasjon er det framtredende at all viktig informasjon fra gruppefasen tas med i plenum. Når det gjelder det tredje forskningsspørsmålet, viser analysen at samtalen mellom lærer og elev sjeldent følger et IRE-samtalemønster, og at elever klargjør ideer etter interaksjon med lærer.