Virtuell tilnærming for å trene læring og mestring for hjerte-lunge-redning ferdigheter
Abstract
Hjerte-lunge-redning (HLR) kurs og regelmessige oppfriskninger er av livsviktig betydning for å redde liv, men de kan være utfordrende å organisere og kostbare å tilby. Virtuell realitets (VR) programmer har blitt utviklet for å håndtere og løse slike utfordringer. I denne masteroppgaven ble det brukt en VR-tilnærming for å trene læring og mestring i HLR. Det ble undersøkt om VR kan være bedre egnet til å gjennomføre en HLR økt enn konvensjonelle metoder for undervisning eller trening. Målene var å styrke positive holdninger, mestringstro og situasjonsbevissthet i HLR. Dette var et mellom gruppeeksperiment med 32 deltakere som hovedsakelig var helsepersonellstudenter med HLR kurs. Deltakerne ble jevnt randomisert til enten en virtuell treningsmetode som ble aktivt fordypet i 360-graders 3D HLR videoer, eller en konvensjonell treningsmetode som så de samme videoene på en datamaskin monitor i 2D. Begge gruppene forbedret seg i positive holdninger og mestringstro i HLR, men det var ingen signifikante forskjeller i disse effektene mellom gruppene. Videre hadde begge gruppene moderate HLR situasjonsbevissthetsskårer, men det var ikke en signifikant forskjell i situasjonsbevissthet mellom gruppene. Disse funnene ga ikke tilstrekkelig støtte til å vise at VR er bedre egnet for HLR trening, men VR kan være et nyttig supplement til HLR-kurs og trening da den ikke var mindre effektiv enn den konvensjonelle gruppen. Videre kan den utenforliggende kognitive belastningen ved bruk av VR ha negativ påvirket positive holdninger og mestringstro i HLR for den virtuelle gruppen. Følgelig er ytterligere forskning nødvendig for å undersøke de positive resultatene og nytten VR kan tilføre HLR ferdigheter og trening.