Logopedisk behandling av minimalt verbale barn med autisme – En litteraturstudie
Master thesis

View/ Open
Date
2023-05-15Metadata
Show full item recordCollections
- Master theses [18]
Abstract
Omtrent 30% av barn med autismespekterforstyrrelser utvikler aldri et funksjonelt talespråk. Dersom de har mindre enn 20 ord i sitt verbale ordforråd, blir de omtalt som minimalt verbale barn. Minimale verbale ferdigheter fører ikke bare til nedsatte kommunikative og sosiale ferdigheter, men også til nedsatt livskvalitet. Barn i denne gruppen har vist å ha utbytte av behandling knyttet til språk- og sosiale ferdigheter, men evidensen for spesifikke behandlinger på denne gruppen er ikke stor. Hensikten med denne litteraturstudien er å undersøke om der er evidens for å prioritere enkelte behandlinger over andre i møtet med minimaltverbale barn med autismespekterforstyrrelser. Etter en systematisk søkeprosess ble ni fagfellevurderte forskningsartikler ble inkludert i litteraturstudien. Studiene ble vurdert til å være av høy metodisk kvalitet, og samlet viser studiene en god effekt av de forskjellige intervensjonene undersøkt. På tross av de gode resultatene, rapporterte to studier om at de fleste barna fremdeles forble minimaltverbale. Studiene indikerer samlet at evnene barnet viser ved baseline bør tas hensyn til i beslutningen om hvilken type behandling som bør prioriteres. About 30% of children with autism spectrum disorder will never develop a functional verbal language. If these children have less than 20 words in their verbal vocabulary, they are referred to as minimally verbal children. Minimal verbal capabilities will not only result in reduced communicative and social skills, but also lowered quality of life. Research has shown that this population have benefitted from treatment directed towards language- and social skills, but evidence for specific treatments are still lacking. The purpose of this study is to examine if there is evidence for prioritising certain treatments over others, when treating minimally verbal children with autism spectrum disorder. After a systematic search, nine peer reviewed studies were included in the study. After an evaluation, the studies were found to be of high methodological quality, and jointly the studies show positive effects of the different interventions examined. Despite the good results, two studies reported that most of the children remained minimally verbal. Overall the studies indicate that a child's abilities at baseline should be taken into account when making decisions about which intervention should be prioritised.