LARSP, et lingvistisk kartleggingsverktøy
Abstract
Denne studien gjelder bruk av LARSP kartleggingsverktøy med barnehagebarn. LARSP står for Language Assessment, Remediation and Screening Procedure og den kartlegger barns lingvistiske evner ved å analysere spontan tale. LARSP er ikke normert enda på norske barn og denne studien inngår i et større overordnet prosjekt med det som formål (Ribu et al, 2019). Til denne studien anvendte jeg og to andre medstudenter LARSP- metoden for å kartlegge språkutviklingen hos barn med typisk språkutvikling. Studien har en mixed-method design, der forskeren bruker en kvalitativ metode for datainnsamling, og gjennom analyse med LARSP profil blir funnene tolket i en kvantitativ form. Vi rekrutterte 25 barn med alder mellom 4;4 og 6;2 år og av disse ble det brukt i denne studien innsamlet data fra 17 barn. Barna i utvalget har norske foreldre, ingen kjente diagnoser eller kjent avvik i språkutviklingen, samt bor og går i barnehage i Bergen. I studien ble det benyttet ustrukturert intervju for innsamling av data, og samtalene med barna ble tatt opp på digitalt opptak. Videre ble samtalene ortografisk transkribert og analysert med LARSP- profilen. I analysen var fokuset på morfo-syntaktiske strukturer fra LARSP profilen som det er antatt at barn mellom 4 til 6 år tilegner seg, eksempelvis konjunksjon og subjunksjon. Studien gir en oversikt over hvilke av disse strukturer ble funnet hos barna i utvalget. Grunnet størrelsen på utvalget i sammenligning med hele strata i befolkningen kan resultatene ikke generaliseres, men disse kan gi en pekepinn om hvilke grammatiske strukturer barn tilegner seg i denne alderen. This study regards use of LARSP as an assessment tool on preschool and kindergarten children. LARSP means Language Assessment, Remediation and Screening Procedure and is an instrument for analyzing children’s linguistic structures in their spontaneous speech. LARSP is not yet normed on Norwegian children and this study intends to be a part of a larger norming study. (Ribu et al, 2019). In this study I together with to other students use LARSP method to assess linguistic skills of typical developed children. This study has a mixed method design with a qualitative method in data collection and a quantitative interpretation of data. We enrolled 17 children between age 4;4 and 6;2 from 6 kindergartens in Bergen. The inclusion criteria were that the children are monolingual and have no language delay or disorder. The children were interviewed on a separate room in the kindergarten or preschool and a 30-minute conversation was recorded. The conversations were transcribed orthographically and analyzed on sentence, phrase, and morphological level. The analyzed data was registered in the N-LARSP profile. The interpretation and discussion has focus on some of the morphological and syntactical structures that are most likely to be acquired by children after 4:6 years of age. Since the sample of informants is little compared to the strata in the whole Norwegian population the results cannot be generalized. However, the results can be a pinpoint for what can be expected for children to acquire at this age.