Trafikkreduksjon og bilfrihet i Bergen
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3073831Utgivelsesdato
2023-06-02Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master theses [147]
Sammendrag
Dette studiet tar for seg tematikken bilfrihet og reduksjon av personbiltrafikk i Bergen. Formålet har vært å undersøke hovedproblemstillingen hvordan Bergen kommune arbeider for en bilfri by. Oppgaven har tatt utgangspunkt i et teoretisk rammeverk som ser på bilens dominans i bybildet, til utviklingen av en bilfri by. Her inngår blant annet kompakt byutvikling samt forståelsen av komplekse systemer. Bilen har preget bybildet i lang tid, og har krevd store arealer til veisystemer og parkeringsplasser. Det komplekse systemet planleggere og andre aktører forsøker å endre er bilavhengigheten og bilens dominerende plass i bybildet. Til dette har oppgavens teoretiske rammeverk også sett på forståelsen av begrepet bilfritt og virkemidler Bergen kommune kan benytte seg av for å redusere personbiltrafikken. Studiens metodiske tilnærming bygger på en kvalitativ forskningsmetode. Gjennom intervju har informanter tilhørende ulike etater i Bergen kommune, samt Vestland fylkeskommune og Miljøløftet delt sin kunnskap om tematikken. I tillegg har dokumentanalyse vært et supplement til innsamlet data fra intervjuene. Resultat fra studiet viser at Bergen kommune i praksis ikke arbeider for å gjøre Bergen til en bilfri by. Likevel viser dokumentanalysen at det politisk er en målsetting om bilfrie soner i bydelene og bilfrie sentrumsområder. En tolkning av informantenes synspunkt på bilfrie områder viser til at bilfrie områder i større grad oppfattes som et virkemiddel, og ikke en målsetting. Begrepet bilfritt betyr ikke totalforbud mot bil, men heller en begrensning av bilens tilstedeværelse i nabolag og sentrumsområdene. Virkemidlene Bergen kommune kan benytte seg av i arbeidet med å redusere personbiltrafikken er økt satsing på kollektivtransport, gange og sykkel. I tillegg er prioritering av bildeleordninger et alternativ til at færre innbyggere føler behov for å eie egen bil. Bilen har hatt en dominerende rolle i bybildet og store veinett har blitt utbygd. Utfordringen med å endre et slikt komplekst system er å få med seg innbyggerne på endringen, samt å gjøre økonomisk og arealkrevende prioriteringer. Studien konkluderer med at Bergen kommune ikke arbeider for å gjøre Bergen til en bilfri by, men en menneskevennlig by hvor behovet for bil en mindre. Bilfrie områder er ikke en målsetting, men et virkemiddel for å nå en målsetting om reduksjon av personbiltrafikken. This study is focusing on reduction on car traffic in Bergen. The purpose of the master thesis has been to answer the main research question: how is the municipality of Bergen working towards a car free city? The theoretical framework is looking at the car as a dominant role in the city, and how this has changed towards a less car dependent city. The compact development of cities and the understanding of complex systems is central. The car takes up a lot of space in the city streets, with roads, highways and parking lots. City planners now have to change this system of car dependency. The understanding of car free has been important to understand what a car free area is. What actions can the municipality of Bergen do to reduce the car traffic? This study is using a qualitative research method with document analysis and interviews as the method of data collection. Results from the study showed that the municipality of Bergen is not planning for Bergen to become a car free city. However, the analysis of documents showed that car free zones is more a political goal. The respondents stated that car free zones is not a goal, but a means of action to reach certain goals. Looking at the word car free, the respondents also confirmed that these are not areas with zero car tolerance. It is rather an area where the number of cars are reduced, and the streets are given back to the people. Means of action for the municipality of Bergen is reducing parking lots, prioritize public transportation and car sharing. The challenges of changing such complex systems is the acceptance of citizens, the economic perspective and the lack of space in the streets. The conclusion of the study is that Bergen is not going to be a car free city, but a city that is human friendly and the need of cars is reduced.