Kundemobiliteten i det norske bankmarkedet
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3075425Utgivelsesdato
2023-06-02Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master theses [117]
Sammendrag
Denne oppgaven tar for seg hvordan kundemobiliteten i bankmarkedet påvirkes av kundeprogram og andre byttekostnader. Byttekostnader kan ha en konkurransebegrensende effekt som kan bidra til å redusere kundemobiliteten. Kunder som er innelåste er mindre prissensitive, noe som åpner opp for at bankene kan sette høyere pris uten at en andel kunder bytter bank. Studerer man byttekostnadene i dagens bankmarked har de blitt redusert de siste årene. I dag er det de psykologiske byttekostnadene som regnes blant de største barrierene. Banker har ulike strategier som virker lojalitetsskapende blant kundene. Strategiene spiller en rolle for å opprettholde kundebasen og redusere bytteintensjonen. Kunder har i dag ulike preferanser og verdsetter flere fordeler ved banktjenester. Det gjør at banker må tilpasse seg ved å tilby et bredt spekter av tjenester og fordeler for å beholde kundene sine. Mange kunder har et godt kundeforhold til banken sin, men det er grunn til å tro at ikke alle er klar over hva man kan spare på å bytte bank. Finansportalen har gjort det lettere å sammenligne ulike banktilbud. Ved bruk av Finansportalen finner jeg gjennom en scenarioanalyse at det kan lønne seg å spre bankprodukter mellom flere banker fremfor å samle alt i en bank. Finansportalen har vært en viktig kilde for økningen av gjennomsiktighet i markedet. Den fungerer som en pålitelig og uavhengig kilde til informasjon, som bidrar til å redusere søke- og byttekostnadene i bankmarkedet.