Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorStavnesli, Anders Hagset
dc.date.accessioned2023-07-03T23:36:57Z
dc.date.available2023-07-03T23:36:57Z
dc.date.issued2023-06-02
dc.date.submitted2023-07-03T22:00:04Z
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3075425
dc.description.abstractDenne oppgaven tar for seg hvordan kundemobiliteten i bankmarkedet påvirkes av kundeprogram og andre byttekostnader. Byttekostnader kan ha en konkurransebegrensende effekt som kan bidra til å redusere kundemobiliteten. Kunder som er innelåste er mindre prissensitive, noe som åpner opp for at bankene kan sette høyere pris uten at en andel kunder bytter bank. Studerer man byttekostnadene i dagens bankmarked har de blitt redusert de siste årene. I dag er det de psykologiske byttekostnadene som regnes blant de største barrierene. Banker har ulike strategier som virker lojalitetsskapende blant kundene. Strategiene spiller en rolle for å opprettholde kundebasen og redusere bytteintensjonen. Kunder har i dag ulike preferanser og verdsetter flere fordeler ved banktjenester. Det gjør at banker må tilpasse seg ved å tilby et bredt spekter av tjenester og fordeler for å beholde kundene sine. Mange kunder har et godt kundeforhold til banken sin, men det er grunn til å tro at ikke alle er klar over hva man kan spare på å bytte bank. Finansportalen har gjort det lettere å sammenligne ulike banktilbud. Ved bruk av Finansportalen finner jeg gjennom en scenarioanalyse at det kan lønne seg å spre bankprodukter mellom flere banker fremfor å samle alt i en bank. Finansportalen har vært en viktig kilde for økningen av gjennomsiktighet i markedet. Den fungerer som en pålitelig og uavhengig kilde til informasjon, som bidrar til å redusere søke- og byttekostnadene i bankmarkedet.
dc.language.isonob
dc.publisherThe University of Bergen
dc.rightsCopyright the Author. All rights reserved
dc.subjectbundling
dc.subjectkundemobilitet
dc.subjectbyttekostnader
dc.subjectfinansportalen
dc.titleKundemobiliteten i det norske bankmarkedet
dc.title.alternativeCustomer mobility in the Norwegian banking market
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2023-07-03T22:00:04Z
dc.rights.holderCopyright the Author. All rights reserved
dc.description.degreeMasteroppgave
dc.description.localcodeECON391
dc.description.localcodePROF-SØK
dc.description.localcodeMASV-SØK
dc.subject.nus734103
fs.subjectcodeECON391
fs.unitcode15-15-0


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel