The Fundamentals of Textbook English Vocabulary selection in L2 English textbooks for 1st and 2nd grade learners
Abstract
I denne korpus-baserte innholdsanalysen har målet vært å undersøke engelske lærebøker for 1. og 2. trinn på barneskolen skrevet for LK20, og da særlig ordvalget, for å se på i hvilken grad læreplanmål og forskning styrer utvalget, samt å se på eventuelle likehetstrekk mellom læreverkene. Fire læreverk på til sammen 7 bøker for 1. og 2. trinn blir sammenlignet for å undersøke i hvilken grad der er likhetstrekk mellom bøkene når det gjelder antall emner og antall ord, både ord som er fremhevet i starten på kapitlene og alle ordene som er å finne i hvert læreverk. Videre blir de fremhevede ordene analysert i forhold til læreplanmålene for 2. trinn, og til slutt i forhold til elementer som har innflytelse på læringsbyrden. Resultatene viser at læreverkene bruker mye av de samme emnene, og at flere av disse emnene også går historisk i læreplanarbeid, men at det er likevel stor variasjon i antall ord og ordvalg. Funnene viser at blant de fremhevede ordene er der flere ord som ikke samsvarer med læreplanmålene. Videre kommer det frem at flere av de ordene som ikke samsvarer med læreplanmål også kan sies å ha en tyngre læringsbyrde basert på staveregler, uttale, frekvensrangering, og resirkulering. Med tanke på at læreverkene finner lite samsvar med hverandre, og at både læreplanmålene og forskning virker til å være lite tatt hensyn til i utvelgelse av vokabular, stilles det spørsmål om utviklere av lærebøker har samme forståelse for innholdet de nye i læreplanmålene. In this corpus-based study, the foucs has been on the vocaulary in L2 English textbooks written for young, preliterate, beginner learners. Four textbook brands were analysed to exammine the extent to which there was congruence in number and selection of vocabulary, the extent to which the vocabulary selection was in line with curricular aims, and the extent to which the words that were not found to be in line with curricular aims offered a lighter learning burden with regards to spelling, pronunciation, frequency rank and frequency of recycling. The results showed a high extent of congruence between textbook topics, which was not translated into vocabulary number or selection. The curricular aims were modestly represented, and there were more words that offered a heavier learning burden than those that offered a lighter burden.
Description
Postponed access: the file will be accessible after 2026-05-15