Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorArnesen, Helene
dc.date.accessioned2024-06-29T00:04:59Z
dc.date.available2024-06-29T00:04:59Z
dc.date.issued2024-05-29
dc.date.submitted2024-05-29T11:01:27Z
dc.identifierRELV350 0 O ORD 2024 VÅR
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3136834
dc.description.abstractDenne oppgaven undersøker divergerende meninger om Avatar-franchisens fremstilling av naturspiritualitet og urfolkskultur, sett i lys av miljøhumaniora og postkolonialistiske perspektiver. Gjennom en analyse av Bron Taylors konsept om "mørkegrønn religion" og kritiske postkolonialistiske akademiske posisjoner fremhever jeg hvordan filmen både kan inspirere til økologisk bevissthet og kritiseres for å opprettholde kolonialistiske narrativer. Jeg argumenter for at disse to akademiske posisjonene springer ut ifra ulike fortolkningsfellesskap, som resulterer i ulike meningskonstruksjoner av Avatar-franchisen. Oppgaven viser hvordan disse tolkningsrammene skaper ulike forståelser av filmenes tematikk og budskap og hvordan franchisen har konsekvenser for forståelsen av urfolk i det virkelige liv.
dc.description.abstractThe Avatar franchise offers rich and diverse source material, making it an ideal subject for academic analysis. My thesis demonstrates that the films have been understood in diverse ways within various academic positions. This thesis examines differing opinions on the Avatar franchise's portrayal of nature spirituality and indigenous culture from the perspectives of environmental humanities and postcolonial studies. Through an analysis of Bron Taylor's concept of "dark green religion" and critical postcolonial positions, I highlight how the film can both inspire ecological consciousness and be criticized for perpetuating colonialist narratives. I argue that these two academic positions represent distinct interpretive communities, leading to two different constructions of meaning for the Avatar franchise. These different interpretive communities create varied understandings of the films' meanings and have real consequences for the representations of indigenous peoples in the media, as well as in academia. This way, the meaning construction of the Avatar franchise also shows how indigenous populations are understood through different academic positions.
dc.language.isonob
dc.publisherThe University of Bergen
dc.rightsCopyright the Author. All rights reserved
dc.subjectReligion og populærkultur
dc.subjectJames Cameron
dc.subjectAvatar
dc.titleMellom miljøhumaniora og postkolonialisme - En religionsvitenskapelig narrativ- og resepsjonsanalyse av meningskonstruksjon og urfolksdiskursen i Avatar-franchisen
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2024-05-29T11:01:27Z
dc.rights.holderCopyright the Author. All rights reserved
dc.description.degreeReligionsvitenskap mastergradsoppgave
dc.description.localcodeRELV350
dc.description.localcodeMAHF-RELV
dc.description.localcodeMAHF-LÆHR
dc.subject.nus714218
fs.subjectcodeRELV350
fs.unitcode11-22-0


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel